Dansk

Et par spørgsmål om dansk stil

05. maj 2005 af *A* (Slettet)
For det første. Jeg har lige fået min sidste stil tilbage. Jeg fik 10 og læste derefter en pige fra min klasses stil om samme emne. De var vidt forskellige, vores fokus lå forskellige steder og vores disponering var også forskellig fra hinanden. Men det viser vel bare at der ikke er et edegyldigt facit til dansk stil. Men jeg er lidt i tvivl- hun diskuterede på forskellige planer om teksterne (som i øvrigt var redegørelsesopgaven fra 2004 - den om magtens vilkår) mens jeg opdelte min stil traditionelt i redegørelse, diskussion af tekster og diskussion af overordnet emne, men selvfølgelig så stilen var sammenhængende. Er det ene bedre at gøre end det andet? Jeg vil umiddelbart sige at min disponering virkede mere overskuelig og sammenhængdene men omvendt nok lidt for traditionel og "rutinepræget"

Derudover har jeg problemer med tiden til eksamen. Selve tidspresset stresser mig ikke, men jeg er nok ikke hurtig nok til at skrive stil. Jeg vil selvfølgelig gøre alt hvad jeg kan i morgen men har i nu gode tips til at få stilen hurtigt overstået.

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2005 af Garfield (Slettet)

Altså, i fik jo det samme... så din opgave har jo været god... Jeg synes ikke, at imorgen er dagen hvor du skal ekspermintere med din opgaveskrivning.. Du skal gøre som du er vandt til og i øvrigt klarer dig rigtig godt med... :D

Jeg har normalt ikke nogle problemer med at overholde min tidsplan, og det tror jeg er lidt vigtig at man laver sådan en... del din eksamenstid op i intervaller... og så sørg for at du overholder dem.. til sidst kan du så have afsat 45 min. oder so, hvor du kan rette igennem.. Den måde plejer at virke fint for mig...

varm karma
Lasse

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2005 af PhoSpheer (Slettet)

Du skal helt klart lave en god og fast disonering. Hvorvidt du vælger at bruge den traditionelle eller din egen... Jeg foretrækker mig egen, som faktisk er en videreudvikling af den traditionelle.
I denne model skriver jeg små afsnit, hvor jeg redegør og diskuterer teksten/teksterne afsnit for afsnit og laver små ufyldige konklusioner. Til slut laver jeg så en opsamlende konklusion, hvor alle guldkornene fyres af, og her diskuterer jeg også mere i dybden. Der kan eventuelt også være personlige bemærkninger (holdninger, relatering etc.) i den sidste del.
Og så er det SUPER vigtigt at skrive en FED indledning, og en FED afslutning. Lærer (og censor) skal gerne sidde med utrolig mange følelser efter læsningen af stilen.

Brugbart svar (1)

Svar #3
05. maj 2005 af allan_sim

#0. Din lærer bedømmer ikke stilen. Der er to censorer på, så det er vigtigt, at man er tydelig i sit sprog og sine intentioner, fordi bedømmerne ikke kender en. Det gælder i øvrigt alle skriftlige eksaminer.

Men ellers giver jeg Lasse ret i, at du skal holde dig til din sædvanlige måde at skrive på - det er for sent nu at forsøge sig med nyt.

Brugbart svar (1)

Svar #4
05. maj 2005 af Panille (Slettet)

Gør det du plejer, det er ikke det rette tidspunkt til at eksperimenteer med skrivemåder og former!

Svar #5
05. maj 2005 af *A* (Slettet)

#2 Har du et eksempel på en rigtig god indledning/afslutning?

Brugbart svar (1)

Svar #6
05. maj 2005 af erdos (Slettet)

Hvor lange stile skriver I? Jeg skriver som regel 2-3 sider og er færdig efter max 3 timer. Jeg har aldrig forstået, at dansk skal have ligeså meget tid som samf, hvor jeg i gennemsnit skriver 10 sider på de 5 timer.

Brugbart svar (1)

Svar #7
05. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)

Nu ved jeg godt det ikke er foleskolensprøve i taler om.. Men til dansk skriftlig eksamen skrev jeg mellem 4-5 sider

Brugbart svar (1)

Svar #8
05. maj 2005 af pwn (Slettet)

2-3 sider er ofte for lidt... Dansk stil skal helst være 3-4-(5) sider.. med skrift 12 og 1,5 linieafstand..
Og brug dog alt tiden!!! Alt andet er dumt!

Svar #9
05. maj 2005 af *A* (Slettet)

omkring 3 sider kan godt tage mig mere end 5 timer.... Men sådan er det ikke i morgen! Basta!

Brugbart svar (1)

Svar #10
05. maj 2005 af Mester_Bean (Slettet)

Hmm... har I eksamen imorgen? Midt inde i kristihimmelfartsferien? :D

Brugbart svar (1)

Svar #11
05. maj 2005 af PhoSpheer (Slettet)

#5 En rigtig god ide er at indledningen skal fange læseren 100 %, så man virkelig får lyst til at læse videre. Det kan både være hvor du tager et godt citat fra teksten, der klart demonstrerer problematikken i teksten. Men det kan også være en selvskreven del, hvor du på en måde leder hen til problematikken.

I min danskopgave fra 1g om 'De Uanstændige' af Leif Panduro skrev jeg som start i indledning:
"Hvad er kriteriet for at vi er normale, og behøver vi overhovedet bekymre os over det? Vi er jo normale, og vi har selvfølgelig sans for systematik og anstændighed. Men hvis vi ikke aner hvad kriteriet for normalitet er, hvordan skal vi så kunne vide om vi er uanstændige?".
Herefter remsede jeg grundtingene med forfatter, titel osv op, og konkretiserede og disponerede min opgave. Det kunne læreren godt lide.

I afslutningen er det klart en fordel hvis du har lavet små delkonklusioner hele vejen igennem opgaven, for så kan du tage essensen af disse konklusioner og sammenskrive dem til en konklusion for hele opgaven, kombineret med din forklaring på problematikken. Og det virker også altid godt at flette en lille morale ind i afslutningen.
Et eksempel på en afslutning er fra et af mine essays, der handlede om livet:
"Tænk over dit liv... Ville det mon være begyndelsen til slutningen? (...) Mennesket tror, at der er en højere mening med livet, men har endnu ikke opfattet, at den sande mening med livet er døden selv. At leve for kærlighed er blot en uskyldig undskyldning for det forvirrede sind der ikke kan finde noget bedre svar. Jeg forsøgte at forstå ondskaben med den fornuft, som ondskaben netop bliver til en afvisning af... Men hvor er jeg?"
Her skrev læreren netop, at hun virkelig ikke vidste hvad hun skulle tage sig til da hun havde læst den. Hun havde en stærk følelse af ingenting, og var meget bange for det.

Brugbart svar (1)

Svar #12
05. maj 2005 af erdos (Slettet)

#8: Jeg får 10-11, hvis jeg holder mig under 3 sider. Kommer jeg derover falder jeg til 9-10. Sådan ser det nogenlunde ud, når jeg skriver, og din karakteristik passer altså ikke på mig.

Ang. tiden, så går jeg altså, når jeg er færdig. Jeg har livet for kært til at sidde 5 timer med en dansk stil...

Svar #13
05. maj 2005 af *A* (Slettet)

Jeps vi har eksamen i morgen - og vi har jo heller ikke Kristi Himmelfartsferie men læseferie.

Skriv et svar til: Et par spørgsmål om dansk stil

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.