Søgning på: formelsamling fysik. Resultater: 17141 til 17160 af 18649
-
stående bølger
Forumindlæghej :) jeg har undersøgt stående bølger i fysik ved at bruge en snor der spændt ud mellem en vibrator og et hjulstativ og et lod holder snoren spændt. Ved at justerer på frekvensen via frekvensgeneratoren vibrerer vibratoren med forskellige hastigheder og sinusbølger med forskellige længder... -
Newtons 2.lov
ForumindlægHej. Jeg har en aflevering i fysik som omhandler newtons 2. lov. I vores forsøg har vi ladet den samlet masse af vogn og træklod (møtrikker) være konstant. Ved at flytte lodder (møtrikker) fra vognen til træklodderne kan dette lade sig gøre. Herved øges trækkraften. Derefter bestemmes accelerati... -
Tandlæge vs. jura
ForumindlægKære SP I år søgte jeg en studieplads på odontologi, men grundet det høje ansøgertal, kom jeg ikke ind. Mit snit ligger på 8,5 med bonus 9,2, i stedet forbedrer jeg mine kundskaber i 2 fag, hvilket kan hæve mit snit for 5 fag. Men er stadig i tvivl om, jeg kan komme ind gennem kvote 2 på AU?!... -
Lodret kast med bold
ForumindlægGod aften SP, jeg har en lille fysik opgave jeg er i tvivl om. En bold kastes lodret op, så den har en højde på 35m over starthøjden. Hvor stor er boldens begyndelseshastighed? Se bort fra luftmodstanden. Jeg starter med at beregne tidspunktet hvor bolden har en højde på 35m. 35=½*... -
SRP raketter - matematik
ForumindlægHjælp! Jeg har brug for hjælp... Er i gang med at skrive SRP om raketter fysik og matematik. Jeg har 2 opgaver som jeg slet ikke kan finde ud af fra min problemformulering. 1. Opstil en forenklet matematisk model i to dimensioner, der kan beregne baner i solsystemet, når begyndelsesparametre s... -
Fagkombination til bioteknologi?
ForumindlægJeg har Bioteknologi/Matematik som studieretning, og vil helst skrive SRP indenfor Bioteknologi. Jeg har mulighed for at lave et forsøg inden for måde at finde nye antibiotika, eller andre midler til at hæmme forskellige bakterier eller virus. Min tvivl ligger i, hvilket andet fag jeg ka... -
termisk dekomponering af et giftigt skrigorange pulver kaldet ammoniumdichromat
ForumindlægJeg skal lave 2 fysik opgaver og er gået lidt i stå så jeg kommer til at copy paste opgaven og så håber jeg nogen kan hjælpe mig med det. Opgave 1 Den første opgave omhandler termisk dekomponering (nedbrydning foråsaget af varme) af et giftigt skrigorange pulver kaldet ammoniumdichromat der omd... -
Redningsvest
ForumindlægHej, Jeg sidder lidt fast i en opgave der handler om opdrift i fysik, håber der er en der kan hjælpe lidt En oppustet redningsvest kan i vand give en ekstra opdrift af størrelsen 150N på den person der bærer vesten. Man kan regne med at rumfanget af en person med massen 100kg. er 0,098m^3 Argum... -
Standpunkts beregning!?!?!
ForumindlægHej. Jeg er en dreng som går i 1.g på HTX. Vi fik standpunktkarakterer for flere uger siden, men har spekuleret over hvordan man beregner ens gennemsnit ud, fordi har hørt nogle fag vægter lidt, mens nogle fag vægter meget osv??!? Kan i ikke hjælpe mig med gennemsnitberegning!?!? Fysik "... -
Jeg har den her urankugle...
ForumindlægHej jeg sidder og skriver en større opgave i historie og fysik begge på b-niveau. Mit spørgsmål lyder some følgende: I en given urankugle er neutronindfangningen pr.fission 0,4, neutronundvigelsen pr fission 1,8 neutroner. vis at kuglen er underkritisk. Kuglens radius er 8cm, der tilføjes nu me... -
Newton/Kraft
ForumindlægHej SP! jeg har fået en fysik en aflevering, som jeg nemlig ikke kan starte på. Jeg håber i kan hjælpe mig, med. 1) Beregn kræften fra 1,0kg loddet. 2) Find størrelsen af de vandrette og lodrette kræfter. Vi at summen af alle de vandrette kræfter er nul (positive til højre, negative til vens... -
SRO
ForumindlægHej Derude Jeg vil gerne spørge jer om noget, da jeg snart skal skrive SRO i Fysik og Matematik omkring eksponentiel vækst og radioaktiv henfald. Jeg fik dog vide af min lærer, at det kunne være en god ide at fremhæve et mulig bevis af kædereglen i forhold til når man skal beskrive radioaktiv he... -
SRO - hoppende bolde kvotientrækker
ForumindlægHej alle sammen Jeg sidder og er i gang med min SRO (matematik og fysik) og skal finde den (teoretiske) samlede hoppetid for en bold, ved brug af uendelige rækker. Jeg har formlen for summen af rækken, men jeg er i tvivl om, hvad mit a og q skal være? Jeg kender: tab af mekanisk energi pr. hop ... -
Hjælp til excitering
ForumindlægHej folkens. Jeg har brug for hjælp til en opgave der lyder sådan her: Et hydrogen atom befinder sig i grundtilstanden. beregn den energi, der skal tilføres for at blive exciteret til tilstand nummer 2, 3 og 4. Jeg har få et en ligning af min lære, som jeg skal bruge, den ser sådan ud: Efoto... -
Gennemsnitlige effekt og mekanisk energi
ForumindlægHej alle sammen Jeg er i gang med et opgavesæt i fysik, og jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal gribe min opgave an. Det er opgave 2.b - kan ses i den vedhæftede PDF-fil. Men opgaven går ud på at man skal bestemme den gennemsnitlige effekt, hvormed gnidningskraften har omsat mekanisk energi... -
STX - HVILKEN LINJE?
ForumindlægHey, Alle sammen. Jeg skal snart have udfyldt min ansøgning til optagelse. dk. Jeg har tænkt mig at tage en STX, jeg er dog stadig i tvivl om hvilken studieretning jeg burde vælge. Jeg er god til historie, samfundsfag, engelsk, dansk og fysik (Jeg får ca. 10). Lige nu står jeg mellem linjeerne s... -
Kraft/vægt af emne i bevægelse
ForumindlægHej, Jeg er lidt i vanskeligheder. Da det er et stykke tid siden jeg har haft fysik, er jeg kommet i tvivl - hvordan beregner jeg kraft bag en emne i bevægelse? Eksempel: En tennisbold bliver skudt ud af en boldmaskine med en fart på 220km/t. Vægten på bolden er 50g. Hvor stor er den kraft jeg b... -
AT - problemformulering
ForumindlægHej :) I forbindelse med AT har vi overemnet Science Fiction hvor det er fagene Fysik og Engelsk der indgår. Vi skal tage udgangspunkt i filmen 2001: A space odyssey, men i fysikdelen skal vi på en eller anden måde inddrage Solsystemet og det er her problemet ligger. Vi skal lave en beskrivelse a... -
Matematik A - HJÆLP
ForumindlægHejsa allesammen! Jeg er blevet egnet til gymnasium efter 9. klasse. Har allerede skrevet min ansøgning og valgt hvilken studieretning jeg vil tage(det kan stadig laves om) - Har valgt den naturvidenskabelige - matematik A bioteknolgi A og fysik B - men jeg er meget i tvivl omkring matematikken.... -
Hjælp mig :'(
ForumindlægHejsa allesammen! Jeg er blevet egnet til gymnasium efter 9. klasse. Har allerede skrevet min ansøgning og valgt hvilken studieretning jeg vil tage(det kan stadig laves om) - Har valgt den naturvidenskabelige - matematik A bioteknolgi A og fysik B - men jeg er meget i tvivl omkring matematikken....
