Fysik

Newtons 2.lov

14. maj 2022 af Ukendtpige - Niveau: B-niveau


Hej. Jeg har en aflevering i fysik som omhandler newtons 2. lov. I vores forsøg har vi ladet den samlet masse af vogn og træklod (møtrikker) være konstant. Ved at flytte lodder (møtrikker) fra vognen til træklodderne kan dette lade sig gøre. Herved øges trækkraften. Derefter bestemmes accelerationen. Tilslut skal vi lave en graf for sammenhængen mellem trækkraft og acceleration. Den graf har jeg så lavet, og jeg får en lineær graf, hvor a i linjens ligning er lig med m. Men problemet er at jeg får a til at være et tal som slet ikke har noget med massen at gøre, hvilket jeg ikke rigtigt forstår.
[Ingen tilgængelig beskrivelse.]


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2022 af Christianfslag

Har du et billede af forsøgsopstillingen? Og evt. et billede af dataindsamling og databehandling?


Svar #2
14. maj 2022 af Ukendtpige

værsgod


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2022 af ringstedLC


Brugbart svar (1)

Svar #4
14. maj 2022 af ringstedLC

#0: Hvis massen var omkring 320 g, har du måske byttet om på datakolonnerne:

\begin{align*} \textup{Din graf:}\\ y &= m\cdot x \\\Rightarrow a &= m\cdot F \\ \textup{Newton's 2.:} \\ F &= m\cdot a \end{align*}


Svar #5
14. maj 2022 af Ukendtpige

Nårh, så er det nok min lærer der er kommet til at lave en fejl, da han sagde jeg skulle lave en (f,a) graf


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. maj 2022 af Eksperimentalfysikeren

Man bruger somme tider at kalde en graf af f som funktion af a for en f-a-graf. Det er sikker det, han har gjort uden at fortælle dig, at man dermed siger andenkoordinaten først.

Jeg ved ikke, hvorfor man gør det sådan, men jeg har to gæt. Det ene er, at man har forkortet udtrykket "f som funktion af a graf", det andet er, at v normalt læser fra venstre mod højre og så læser vi betegnelser på andenaksen før betegnelsen på førsteaksen.Det er ikke vigtigt, hvorfor man gør det, man skal bare vide det.


Svar #7
15. maj 2022 af Ukendtpige

Jeg har lige endnu et spørgsmål. Nu spørger min lærer om m*a hvor F er konstant, og den teoretiske værdi får vi til 0.170868 N, og nu skal jeg konkludere ude fra (m,a) grafen om m*a=k passer, men hvilket tal skal jeg sammenligne det med, altså a, b eller c? Da jeg lavede regression passede både andengrads, fjerdegrads og potens ret godt på mine data. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. maj 2022 af ringstedLC

#7

, men hvilket tal skal jeg sammenligne det med, altså a, b eller c

"a, b eller c"...

 

Brugbart svar (0)

Svar #9
15. maj 2022 af ringstedLC

#7

... passede både andengrads, fjerdegrads og potens ret godt på mine data. 

Tegn grafen og se dens natur.

\begin{align*} \textup{Newton's 2.:} \\ F=k &= m\cdot a \\ a &= \frac{k}{m}=k\cdot m^{-1} \\(m,a)\textup{-plot: } a(m) &= 0.17\cdot m^{-1}\;,\;m>0 \end{align*}

Konstant kraft ⇒ aftagende acc. for stigende masse.


Svar #10
15. maj 2022 af Ukendtpige

Jeg tror ikke jeg har forstået det


Svar #11
15. maj 2022 af Ukendtpige

Nårhhh så det er en potensregression med m som x, a som -1 og b som 0,17?

Så jeg skal faktisk bare lave procentvis afvigelse mellem 0,17 og det tal jeg får som b i min potensregression?


Brugbart svar (0)

Svar #12
15. maj 2022 af ringstedLC

Næh, næh. Eksponenten a = -1 er jo den teoretiske.

Du har datasæt af (am), der ved regress. giver både b og eksponenten.


Svar #13
15. maj 2022 af Ukendtpige

Jeg har sat et billede ind af potensregressionen (m,a) , men i virkeligheden bør b være 0,17 og a bør være -1 men fordi nogle afvigelser får vi 2 andre tal, er vi enige om det?


Brugbart svar (0)

Svar #14
15. maj 2022 af ringstedLC

Nej, i teorien er (ba) = (0.17, -1).

I virkeligheden betyder fejlkilder og usikkerheder, at (ba) = (0.23, -1.07). Hvilket er ganske normalt ved eksperimenter.


Svar #15
15. maj 2022 af Ukendtpige

Hvad mener du med (b,a)?

Brugbart svar (0)

Svar #16
15. maj 2022 af ringstedLC

Det er et talpar.

Med #14 menes kun, at du skal ombytte din "virkelighed" med teorien i din konklusion/kommentar.


Svar #17
15. maj 2022 af Ukendtpige

Hvad er min virkelighed? Tror det forvirre mig. Jeg har jo lavet en (m,a) graf, som er en potensregression og som har konstanterne a og b, deres teoretiske værdier er 0,17 og -1 men deres målte værdier er 0,23 og -1,07, er der noget jeg har forstået forkert eller?

Svar #18
15. maj 2022 af Ukendtpige

Det er ligemeget, det er forstået nu

Brugbart svar (0)

Svar #19
15. maj 2022 af ringstedLC

Nej, ikke som du nu skriver det.

Men det var der i

#13

..., men i virkeligheden bør b være 0,17 og a bør være -1 ...

Det var bare dét, jeg ville påpege i #14. Beklager forvirringen!


Skriv et svar til: Newtons 2.lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.