Søgning på: kemi a eksamenssæt 2016. Resultater: 17841 til 17860 af 152759
-
RÅD!
ForumindlægJeg går i 3.g, og skal skrive SRP lige om lidt. Jeg har studieretningen mat-fysik-kemi. Jeg skal aflevere blanket med mit valg af fag og emne om en uge. (Jeg tror, at jeg vil skrive i mat A som sidefag, og fysik B som hovedfag) Men jeg føler virkelig ikke, at jeg har klar til det. Jeg har kigget ... -
Titrering af havvand
ForumindlægHej. Jeg har fået nogle opgaver i kemi, men jeg er ikke helt med hvordan man løser disse opgaver her. Er der nogen der kan hjælpe mig her? Tak. Titrering af havvand På et laboratorium ønsker man at bestemme koncentrationen af Cl- i en prøve at havvand fra en bestemt lokalitet. Det sker ved titrer... -
uran
ForumindlægUran-235 benyttes i mange tilfælde i atomkraftværker til at producere atomenergi ved kontrollerede fissionsprocesser, hvor Uran kernerne spaltes ved sammenstød med neutroner til mindre lettere atomkerner. I naturen forekommer isotopen Uran-235 kun med 0,72 %. Uran-235 har en halveringstid på cirk... -
Matematik - bliver det "bedre" på universitet?
ForumindlægHej alle Måske et atypisk spørgsmål, men jeg er lidt kørt fast i matematik (på en måde). Jeg er en 2.g'er med matematik B, der skal have matematik A næste år. Efter gymnasiet vil jeg gerne søge ind på en form for ingeniøruddanelse. Jeg kan ikke se migselv læse ren matematik efter gymnasiet... -
Udledning af formel for beregning af pH
ForumindlægJeg skal op til kemi eksamen og skal udlede formlen for beregning af pH for en vilkårlig syre, uanset ks. Den ser således ud: pH = -log( ks/2 +rod(ks/4 + ks*cs) Reaktionsbrøken for en syre ser således ud ks = [B] *[H3O] / [S] da vand går ud. Da base og oxoniumion fremgår 1=1 kan... -
Passende indikator
ForumindlægJeg skal titrere butansyre med en KOH opløsning. Hvordan vælger jeg en passende indikator til at bestemme ækvivalenspunktet? Spørgsmålet drejer sig om Kemi A eksamen maj 2010 spørgsmål 1c) Som i kan se skal man først udregne pH-værdien ved ækvivalenspunktet i opgave d), så derfor tænker jeg at ... -
farmaceut i sdu
Forumindlæghej folkens Jeg er blevet student i år og jeg har udelukkende søgt farmaci på sdu. Jeg har været inde og læse om deres gennemsnit. Sidste år var der fri adgang, men i år er der et adgangskrav. Der står også at fra 2013 vil gennemsnittet ligge på 6,0. Mit gennemsnit ligger på 7,3 (med bonus) og ... -
Salg af bioanalytikerbøger
ForumindlægHej, jeg sælger følgende bøger: - Klinisk Fysiologi, 1.udgave, 1. oplæg. - The Science of Laboratory Diagnosis, John Crocker og David Burnett - Pathophysiology of Disease, 4. udgave - Fundamentals of General, Organic, and Biological Chemistry, John R. Holum, 6. udgave. - Basisbog i Eksfoliativ Cy... -
Hjælp til bestemmelse af V_0 - enzymkinetik
ForumindlægHej SP Vidste ikke hvilket fag jeg skulle sætte mit spørgsmål under så jeg har sat det til kemi A. Jeg sidder fast i en opgave om enzymkinetik, hvor jeg skal estimere starthastigheden V0 for nogle forskellige koncentrationer, men nu ved jeg ikke helt hvordan jeg skal komme videre. Opgaven lyder... -
oxidationstal og redoxreaktioner
ForumindlægHej SP! jeg har virkelig brug for jeres hjælp til lidt kemi. Jeg håber virkelig, at i kan hjælpe mig, jeg skal aflevere meget snart. Jeg siger Tusind tak på forhånd! Det drejer sig om: Tildel alle atomer oxidationstal i følgende ioner: PO43– ClO3– Tildel oxidationstal til hydrog... -
STX eller HHX?
ForumindlægHej... Jeg skal snart vælge en ungdomsuddannelse. Det skal enten være HHX eller STX, men jeg ved bare ikke hvilken det skal være. Grunden til jeg vil på HHX er fordi, man ikke har de naturvidenskabelige fag (det er jeg ret dårlig til) og i stedet for har IØ, VØ og erhvervsret som lyder spændende... -
Kemisk ligevægt - haster!!
ForumindlægJeg har virkelig brug for hjælp til en muligvis simpel opgave om kemisk ligevægt: HF(aq) + H2O(1) = F-(aq) + H3O(aq) a) Opskriv reaktionsbrøken for reaktionen Ved 25ºC bestemmes følgende ligevægtskoncentrationer i en flussyre: [HF] = 0,114 M [F-] = 0,0063 M [H3O+] = 0,0063 M b) Ber... -
Forsæbning af fedtstof
ForumindlægVedhæftet ses en række spørgsmål der skal besvares til en journal i Kemi A. Journalen omfattede en forsæbningsproces med KOH, og to titreringer med HCl. Den ene er en titrering af ren KOH-opløsning og den anden er af forsæbningsblandingen med KOH tilsat. Jeg er ekstremt meget i tvivl om hvordan m... -
beregn stoffmængder i en ligevægt
ForumindlægHej jeg har en opgave i kemi, som jeg ikke kan finde ud af. Opgaven lyder sådan: i en beholder på 120L findes 5,0 mol H2(g) og 10,2 mol I2(g) og intet andet. Temperaturen er 20C a) Beregn de to gassers partialtryk Her har jeg brugt idealgasligningen og fået resultaterne til: p(H2)=1.0155bar ... -
Hjælp Excel opsætning!
ForumindlægHejsa, jeg skal til terminsprøve snart i bl.a. Kemi A, og i den skriftlige eksamen af denne, får man tit nogle excelfiler med data man kan bruge til bl.a. programmer som LoggerPro. Der bliver ofte givet to filtyper, en med dansk skrive måde (hvor decimaltal er makeret med komma) og en med amerika... -
SRP - Historie som 1. fag??
ForumindlægHej, jeg skriver angående SRP. Når man skal vælge fag, så har jeg forstået at man skal vælge et fag på A-niveau som indgår i ens studieretning, men betyder det så at man ikke kan vælge Historie som A og derefter fx samf som B eller biologi som B. Har nemlig studieretningen Engelsk A, samf B og bi... -
tan
Forumindlæghej b 19 vinkel A 42 grader c= 90 grder tan(42)a/19 tan(42 *19= 17,10 -
cosinusrelationen
Forumindlægnår man skal udføre et bevis for cosinusrelationerne får man på et tidspunkt: a(-x)^2-x^2=c^2-b^2 videre fås nu: a^2-2ax=c^-b^2 ---> 2ax=a^2+b^2-c^2 Jeg har styr på højre siderne af lighedstegnet, men er der nogen der kan sige mig hvad det er der sker på venstresiden ? (mht. a'erne og ... -
Reducering!
ForumindlægSidder her og leger med lidt mat, men er dog gået i stå og håber derfor på noget hjælp! PÅ forhånd tak! PS: Vil bare gerne hvordan de udregnes altså led og sådan, så jeg kan få et overskueligt overblik! Hæv parenteserne og reducer mest muligt: a. 7b-(17-4b) b. 4a+(8-3a)-(7a-1) Reducer ne... -
Isolering
ForumindlægHej, hvorledes isolerer jeg "a" i følgende ligning: 150 = 10,110 * a^0,5021
