Søgning på: radioaktivitet forsøg. Resultater: 11881 til 11900 af 17507
-
rugbrød og blodsukker
Forumindlægjeg har i et forsøg med klassen målt blodsukkerkoncentrationen på 2 fra min klasse der spiste rugbrud. Her kan jeg så se, at persons 1's blodsukker falder i ca. 45 minutter, hvorefter det stiger kraftigt inden for 15 minutter? hvorfor går der så lang tid før blodsukkeret stiger? Burde det ik... -
Gnidningskoefficient
ForumindlægHvis en klods trække over en træplade med konstant hastighed vil en ændring i klodsen masse, så resulterer i en ændring af gnidningskoefficienten. Jeg har nemlig lavet et forsøg, hvor jeg ud fra mine resultater kan konkluderer flg. Et mindre areal bevirker en større gnidningskoefficient (de... -
engelsk: hvordan laver man en god indledning?
ForumindlægHej, hvordan skriver man en god (engelsk) indledning? Jeg vil gerne skrive en "unormal" indledning, altså at det ikke bare begynder med "This story is about.."Nogle der har nogle råd/idéer?(Men meget kort fortalt handler teksten om forholdet mellem en dreng og hans mor. Drenge... -
Minimering af afstand
ForumindlægJeg sidder med en opgave, hvor jeg skal gøre en afstand mindst mulig ved hjælp af differentiering. Jeg er klar over hvilken fremgangsmetode jeg skal bruge, men kan ikke få det til at gå op. Opgaven lyder på at gøre AR+BR mindst mulig. AD = 4,5 km BC = 7 km DC = 15 km Jeg har forsøgt mig frem m... -
specifik varmekapacitet
ForumindlægJeg skal udregne den specifikke varmekapacitet af et lod (materialet er ukendt). Hvordan er det lige, jeg gør det...? Har lavet et forsøg, hvor loddet blev sænket ned i noget opvarmet vand. Hvor jeg så målte sluttemperaturen, altså hvor loddet havde afgivet al sin varme. Kan det passe, at jeg ska... -
Nyttevirkning af opvarmning og fordampning
ForumindlægHvad adskiller sig fra nyttevirkningen af fordampningsvarmen og nyttevirkningen af opvarmningen? Spørgsmål: Når vandets temperatur er 100 grader fordamper det. Ved fordampning stiger temperaturen ikke når der tilføres energi. Derimod omformer vandet sig fra flydende til gas-form. Man ka... -
Normalfordeling problemer med n-spire CAS.
ForumindlægJeg har forsøgt at løse vedhæftede opgave ved brug af n-spire cas. Jeg kan dog ikke løse spm c) Jeg taster det her ind: solve(normCdf(-8,2000,2010,x)=0.05,x) og får dette ud: normCdf(-8,2000,2010,x)=0.05 I opgave b) gør jeg noget tilsvarende for at bestemme middelværdien: solve(normCdf(-8,2000,x... -
Densitet af saltvand
ForumindlægJeg skal udregne densiteten af saltvand. Har en lang række densitet-værdier til de pågældende antal ml- og vægt (udførte forsøg ved hele tiden at tilføre ny mængde væske i måleglas og så veje) Hvordan er det, man finder den endelige densitet? Kan jeg bare udregne gennemsnittet, eller skal man fin... -
et spr.mål ang. been looking forward ?
ForumindlægHejsa.. jeg forsøger at oversætte dette: Familien har de sidste otte uger set frem til at møde den ny kokkepige Mit bud er: The family has during the last eight weeks been looking forward to meet the new cook.. men det der been looking forward to.. klinger forkert i mine ører.. nogen, der kan be/... -
Mat. Analyse bevis, (simpelt!) korrekt? Heltal osv
ForumindlægHmm jeg er en 2. års htx elev, der forsøger sig med lidt matematisk analyse. Problemet er bare, at jeg har ikke nogen der er i stand til at checke mit arbejde, så jeg er ofte i tvivl om jeg gør det rigtigt .. Er der nogle der eventuelt kunne checke dette lille bevis for mig? Det handler om h... -
Etisk dilemma - religion
ForumindlægJeg skal lave en opgave om et etisk dilemma men kan simpelthen ikke komme på et. Ville være en stor hjælp hvis i kunne komme med nogle forslag. Det kan for eksempel være - Du er fange i en koncentrationslejer. En sadistisk vagt er i færd med at hænge din søn, fordi han forsøgte at flygte. V... -
noget efterbehandling i KEMI
Forumindlæghej folkensjeg har noget efterbehanlig som jeg simpelthen ikke kan forstå (altså selve teksten) det lyder således:I forsøget med den kvantitative forsæbning beregnes først stofmængden af OH- i 25, 0 ml 0,999M NaOH.Anvend resultatet af titreringen til at beregne stofmængden af OH-, som er til rest... -
vis at funktionen er voksende
Forumindlæg- på hele den reele akse Funktionen hedder f(t)= et (t2+1) Jeg går ud fra at jeg skal differentiere og sætte f(t) = 0 bagefter. Jeg har forsøgt at differentiere, men er meget i tvivl om det er rigtigt (jeg har brugt produktreglen) f ' (t)= et*t2+1+et*2t og derefter satte ... -
Statistik
ForumindlægHej alle..Jeg er igang med et teknologiprojekt der skal hjælpe blinde i deres dagligdagg.I den forbindelse har jeg brug for at vide hvor mange blinde og stærkt svagtseende der findes i danmark (og meget gerne i verden).Jeg har forgæves forsøgt at søge oplysningerne på Danmarks Statistik (www.dst.... -
jokes/grin med matematikken?
Forumindlæghej, jeg går i 3. g. og som tak til min matematiklærer har vores klasse tænkt os at give ham en gave og et kort. Gaven har vi fundet, vi mangler bare at designe kortet. Vi har tænkt os at et eller andet som kunne give ham et smil på læben, det kunne f.eks. være en sjov/god matematisk joke, et sjo... -
StamfunktionII
ForumindlægHej, jeg vil lige høre om følgende stamfunktion er rigtig, jeg ved nemlig ikke om man altid skal forsøge at forkorte integralet, og så finde stamfunktion på det "normale" måde??Int (x^2-1)/x dx= INt (x^2-1) (1/x) dx= Int (x^2-1) (x^-1) dx= INt (x-x^-1) dx= [0.5x^2-ln(x)] Er det rigtigt?? -
Skæringspunkt
ForumindlægJeg skal finde skæringspunktet for følgende funktion:f(x)= sinx +cosxså sætter jeg f(x)= 0 <=>f(x) = sinx + cosx = 0 <=>f(x) = sinx = -cosx <=>sinx/cosx = -1, <=>tanx = -1, men hvornår ved jeg så hvornår tanx er ligmed -1?? Skal jeg bare forsøge indtil jeg rammer tallet el... -
Forskrift
ForumindlægHejsa!Jeg skal til eksamen i morgen, så jeg trænger lige til den sidste hjælp man nu kan få..Der er givet følgende differentialligningdy/dx = 3x^2*e^-yEn funktion f er løsning til differentialligningen, og den graf går gennem punktet P(0,1).Bestem en forskrift og definitionsmængde for f. Jeg har ... -
Konserveringsmidler i cremer
ForumindlægHej, jeg sidder fast i en biotekopgave. Håber der er en der kan give lidt hints, så jeg kan komme videre :) Opgaveteksten kan ses af linket: http://tinypic.com/r/k0280x/8 Og spørgsmålene kommer her: - Analysér resultaterne af forsøgene, vist i figur 4a og 4b - Vurder, hvilke kontrolforsøg de... -
Projektopgave - Genteknologi
ForumindlægHej mennesker (: - Jeg går så i niende klasse og skal have projektuge. Har valgt at skrive om Genteknologi. Så tænkte på om i vidste hvadfor et produkt man kunne lave til emnet "Genteknologi". Det skal være noget mere interessant end et Diashow, og tænkte på om man kunne lave et et elle...
