Søgning på: fysik projekt. Resultater: 18241 til 18260 af 20689
-
Sammenhæng mellem periode og mekanisk enerig
ForumindlægHej alle :-) Jeg sidder og laver fysik rapport om pendulet. Formål er at finde perioden og lave en sammenlingning mellem målte og teoretiske periode. I mine resultater kan jeg se at afvigelsen er ret høj (omkring 20%) og jeg tænkte på om man kunne nævne noget med at der sker energiomsætninger f... -
Bølgelære
ForumindlægHeej, kan bruge hjælp til en fysik opgave, håber i vil hjælpe! 1. En elektromagnetisk bølge har frekvensen 1020 Hz? hvor stor er bølgelængden? 2. Hvad er bølgelængden af en lydbølge med frekvesen 170 Hz, når lyden udbreder sig med farten 340 m/s? 3. Lydhastigheden i almindelig luft er omkring ... -
Hurtig spørgsmål til eksamensprojektet???
ForumindlægHejsa, jeg er igang med min eksamensprojekt i fysik B. Jeg skal til at bruge denne formel, for at beregne min U-værdi: U = δ / A * Δ T Kan ikke rigtig finde det rigtige symbol for varmestrømmen, men har lige hurtig valgt denne her, δ, da den ligner den. Men ja, spørgsmåle... -
beregn temperaturen
ForumindlægHej har virkelig brug for hjælp ang. denne fysik opgave. Har løst opgave a En anden dag overføres energien 183 GJ som varme til vandet i solvarmeanlægget. Af denne energi bliver kun 45 GJ afsat til Marstal by. Den overskydende energi oplagres i en stor vandtank. Denne tank indeholder 10.000 m^... -
Newtons 1. lov
ForumindlægDet her kan måske godt være et dumt spørgsmål, men forstår ikke helt hvordan det kan forklares. Hvis Newtons 1. lov siger at den resulterende kraft for en vandraket er 0, så er den ikke i bevægelse (altså hvor raketten stadig ikke er affyret), hvordan kan man så forklare at når man pumper lu... -
HJÆLP
Forumindlægeftersigene undersøgte den italienske fysiker galileo galilei hvordan ting falder ved at smide ting ud fra det skæve tårn i pisa. tårnet er 56 meter højt a. hvad er den potentielle energi af en kanonkugle på 10 kg i toppen af tårnet? b) hvvad er den kinetiske enerige inden den rammer jorden? c) h... -
Flamingo og Rockwool isoleringsevne???
ForumindlægHejsa mennesker, er der ikke en af jer der kan kigge min databehandling igennem, i min fysik eksamensprojekt. Jeg har undersøgt isoleringsevnen for flamingo og rockwool. Dette er gjort ved at lave en kasse ud fra flamingo, som isoleringsmateriale, og derfra beregnet U-værdien, Lambda-værdien s... -
Opstil matematisk udtryk?
ForumindlægEn gruppe fysikere leger med golfkugler. De lader dem falde fa forskellige højder, og tager tid på hvornår kuglen rammer jorden. De observere at der er en proportional sammenhæng mellem højden kuglen falder fra, og kvadratet på tiden målt i sek. proportionalitetsfaktoren er 4,9 m/s^2 indfør et p... -
Opgave K4 Vognhjulsgalaksen
ForumindlægHej, Jeg har brug for noget hjælp til opgaven: "K4 Vognhjulsgalaksen" fra bogen: "Opgaver i fysik A-niveau" Fysikforlaget 2007. Jeg har vedhæftet et billede af opgaveformuleringen. Jeg har forsøgt at regne opgave a og b og får: a) v=9-05*10^6 m/s b) 1.1*10^17 s Kan dis... -
Lyd
ForumindlægSidder og kigger på nogle gamle opgaver, eftersom jeg skal til fysik prøve på torsdag Har begregnet et halvåbent rør der er 0.8 m langt til at have bølge længden 3.2 m ved at sige 0.8*4 er dog ikke helt sikker på hvorfor man ganger med 4? længere nede skal man finde ud af hvor mange knuder der... -
Kalibreringskurve
ForumindlægHej I fysik skal vi tegne en kalibreringskurve, men jeg har rigtig svært ved at finde ud af, hvordan den fungerer, da vi ikke har haft så meget om det. Jeg skal lave en kalibreringskurve over resultaterne fra et spektroskop. Jeg har målt følgende resultater: Rød (6,3 – 6,5) Gul (7,4 &ndas... -
hjææælp, kan simpelthen ikke finde ud af det (udlede en formel)
ForumindlægHey allesammen! Jeg sidder her og skal aflevere en fysik aflevering "Mekanisk energi for et pendul", og der er nogle opgaver som jeg dog ikke kan finde ud af og derfor håber jeg at der er nogle her som kan hjælpe mig :) Opgaven går ud på at udlede formlen (l) for h Jeg tror man skal... -
Bindingsenergi og kinetisk energi
ForumindlægHej! Jeg sidder og læser op til fysik, og er støt på noget jeg ikke helt forstår. Hvis to lette kerner fusionerer ved en exoterm proces bliver der jo dannet energi. De bevæger sig opad på grafen m. bindingenergi pr. nukelon. Jeg er i tvivl om hvad den dannede energi bliver brugt til, for de ... -
Opstilling af differentialligning på baggrund af Newtons 2. lov
ForumindlægHej kammerater. Jeg er i gang med at skrive SRO i Matematik- fysik, hvor jeg nu har mødt muren og kan simpelthen ikke komme videre.... Jeg har et spørgsmål der lyder således: " Opstil på baggrund af ovenstående redegørelse og Newtons 2. lov, en differentialligning der kan beskrive det... -
atomet
Forumindlæghey jeg har et spørgsmål da jeg ikke selv er særlig god til fysik kemi og generalt ikke kan forstå det her med atomer så håber at i vil hjælpe. i atomkernen virker elektriske frastødningskræfter og kortrækkeende kernekræfter tegn og fortæl om disse kræfter. jeg har vedhæftet opgaven så det må... -
Eksamens forberedelse
ForumindlægHej Skal til fysik/kemi prøve på mandag. Vi har arbejdet med tre hovedemner: 1. Magnetisme,elektromagnetisme samt induktion. 2. Syrer, baser og salte. (Herunder atomets obbygning og det periodiske system) 3. Alfa,beta og gamma stråling. Hvilke underemner er der til hvert af følgende hovedem... -
Bindings energi og Q-værdi
ForumindlægHej Har siddet i en uges tid og forberedt mig til mundtlig eksamen i fysik på B-niveau og jeg føler efterhånden at jeg er begyndt at få styr på det meste. Der er dog en enkelt ting der har voldt mig store problemer: Forskellen på Bindingsenergi og Q-værdien. Uanset hvor meget jeg læser og hvor... -
Doppleeffekt
ForumindlægHej til Alle. Jeg læser på en hjemmeside, som er svært for mig at forstå en mellemregnig. Kunne nogen forklare mig den mellemregning? Hjemmesiden er: http://maartensson.net/fysik/waves/wave02.html Og mellemregning ser sådan ud: lydgiveren har bevæget sig i en periodetid: λ= vT0 - uT0 ... -
gennemtrængningsevne i atmosfæren for de forskellige typer stråling.
ForumindlægSidder og laver dispositioner til fysik og kan ikke umiddelbart finde ud af hvordan og hvorledes. Jeg skal ind på gennemtrængningsevne i atmosfæren for de forskellige typer stråling, dvs. synligt lys, UV-stråling, røntgenstråling osv.. Men jeg kan ikke umiddelbart finde noget om det.. Der er fo... -
Polære/ upolære stoffer
ForumindlægHej derude :) Sidder her og sveder over at skulle op til fysik mundtlig snart. Jeg har et spørgsmål, som jeg håber at en eller anden kan hjælpe lidt med. Jeg ved hvad polært indebærer, men jeg ved simpelthen ikke svaret til dette spørgsmål... Hvad betyder det at et stof fx. benzin eller olie er ...
