Søgning på: fysik noter c. Resultater: 19401 til 19420 af 84814
-
se om dette er rigtigt..
Forumindlægopgaven lyder:om en differentiabel funktion f oplyses at f'(x)=3x^2-12x+12linien med ligning y=5 er tangent til grafen for f.bestem en regneforskrift for f.mit bud:da linien y=5 er vandret tangent, så f'(x9 er 0 når der er vandret tangent.f'(x)=03x^2-12xÆ12=0d=b^2-4ac = (-12)^2-4*3*12... -
vigtig øvelse - rapport/opgave.
Forumindlægjeg er fuldstændig væk i denne her opgave (fysik er lige mit svage fag), jeg ved ikke hvad der bliver ment med opgaven + jeg ved overhovedet ikke hvilke formler der skal bruges, hvilket jeg har siddet og rodet rundt med. hvis nogen derude bare kan forklare hvad man præcis skal, ville det være e... -
Typer af kræfter; en elastikspringer
ForumindlægEr 1'ger (HTX) og vi har om typer af kræfter.... Har lidt svært ved denne opgave :S Har ikke fået forklaret NOGEN af begrebene, så aner ikke hvordan jeg skal svare.... Vi har haft lidt om gnidningskræfter og luftmodstand....Ville være meget taknemlig hvis jeg kunne få forklaret svarene. Min... -
Matematik
ForumindlægHejJeg står og skal til at tage et par fag på Odense teknikum. For at kunne komme ind på radiografudd. Det drejer sig om fysik og matematik på b-niveau. Det er matematikken jeg gruer for. Jeg har ikke haft matematik i årevis og kan huske, at jeg ikke havde nemt ved det. Jeg prøvede kræfter med de... -
tryk og gasser
ForumindlægHej! Jeg skal lave disse fysik opgaver og ville være rigtig glad for noget hjælp :) 1) Jeg skal omregne trykket 745 mm Hg til Pa, bar, atm. - hvordan skal jeg gøre det? 2) Zn + 2HCL → ZnCl2 + H2 ( der bliver omdannet 0,15 mol Zink svarende til 10 gram) hvor meget H2 bliver der dannet? Hvor m... -
Fremtidsmuligheder for International Supersproglig Studieretning
ForumindlægHej alle Jeg sidder og skrive en skoleopgave, og vil skrive noget om mine fremtidsmuligheder fra gymnasiet. Det er svært at finde ud af præcist hvad man kan og hvad man ikke kan, fordi mange steder står der bare, at hvad man kan afhænger af studieretningen. F.eks. på Ug.dk. Jeg skal g... -
urgent hjælp til atomfysik
ForumindlægHejsa!Jeg har nogen opgaver for, men jeg tror ikke rigtigt jeg har lært det de handler om? I hvert fald kender jeg ikke ordene.Opgaverne er fra fysikkens verden 2.2.1 Beregn de 3 støreste bølgelængder i lymanserien og paschenserien i brintspektret. Er nogle af linjerne i disse serier synlige?4.2 ... -
Eksamensopgaven fra 2005: Genesis
ForumindlægHej.Jeg er ved at træne til terminsprøven i skriftlig fysik, og så stødte jeg på opgave 5: Genesis fra sættet 2005:http://us.uvm.dk/gymnasie/almen/eksamen/opgaver/sommer05/fysikhnst-2005-7-3.pdfOpgave a og c er ikke noget problem, men jeg er i tvivl om opgave b: Bestem størrelsen af sattelitens h... -
(brydning og refleksion) Totalrefleksion - haster!
Forumindlæghej, jeg har trukket et spørgsmål om bølger, herunder refleksion og brydning, og skal i fysik C i morgen. der er to ting jeg ikke helt har styr på: Brydningsloven og totalrefleksion. totalrefleksion er når alt lys reflekteres fra en grænseflade, altså når der ikke er noget lys der brydes. Jeg f... -
Udregning af gennemsnit
ForumindlægHej Jeg kunne godt bruge lidt hjælp til udregning af gennemsnit. Jeg prøver at udregne mit gennemsnit som jeg har indtil nu, jeg er bare i tvivl om hvordan man gøre det. Jeg ved at C – fag tæller 1, B – fag tæller 1,5 og A – fag 2. Jeg har fået: Fysik B = 7 Kemi B =... -
Potentiel og kinetisk energi
ForumindlægHar fået stilt en opgave i fysik, og ville være rigtig dejligt med lidt hjælp .. på forhånd tak .. The brigde will plunge you 43 meteres (140 feet) from the brigde into the river below. You can even take river dip option and submerge youself at the end of you fall. Vi måler højer ud fra den ned... -
laserlys - bølgelængde!
ForumindlægHar tidligere idag oprettet et spørgsmål omkring min gymnasiele eksamen i fysik c niveau imorgen. I det spørgsmål beskrev jeg at jeg havde styr på gitterligning.. Det viser sig så at jeg har lavet det hele forkert. skal op imorgen tidligt, og da dette er blandt det vigtigste håber jeg på et hut... -
Hvorfor ! Skal denne opgave være så svært HJÆLP!!!!!!
ForumindlægHej jeg har fået en opgave i Fysik som er meget svært ? På Nuklearmedicinsk afdeling på Aalborg sygehus behandler man patienter med ioniserende stråling . Det kan ikke helt undgås at personalet selv udsættes for ioniserende stråling . For at holde øje med den stråling som hver medarbejder uds... -
Jeg skal løse denne opgave om to tvillinger, men ved ikke hvordan jeg skal gribe det an..
ForumindlægJeg skal løse følgende opgaver, som handler om tvillingeparadokset, men er ikke så skarp i fysik desværre og har prøvet mig frem, men det giver ikke meming det jeg kommer frem til.. Så håber i kan hjælpe.. Opgaven lyder: Mads og Peter er tvillinger. Mads bliver tilbage på jorden mens Peter rejse... -
Kosmologi: mørkt stof, mørk energi, universets udvidselse
Forumindlæghey jeg har trukket kosmologi i fysik eksamen på c niveau og er godt i gang med opgaven. Men er usikker på nogle punkter og ville blive meget taknemlig hvis nogle ville se på det: Mørkt stof = det er, sammen med det synlige stof, med til at holde sammen på galakserne, da tyngde kraften ikke alen... -
Emission- og absorptionsspektre
ForumindlægHejsa, Jeg skal op til min fysik eksamen (C niveau) i morgen, og var nede og trække mit spørgsmål i morges: Emission- og absorptionsspektre. I kan lige se mit spørgsmål ord for ord: En mundtlig præsentation af emnet Atomer og lys. Den mundtlige præsentation skal indeholde en gennemgang af kont... -
Beregn halveringstiden
ForumindlægHej Jeg sidder med en opgave i matematik B-niveau, der omhandler fysik og kemi. Jeg får oplyst at stoffet Americum-241 har en halveringstid på 432,7 år (jeg bliver bedt om at regne uden enheder, idet det underforstås at tiden regnes i år). Jeg har brug for en venlig sjæl til at tjekke mine bereg... -
spektrallampe
Forumindlægnogen der kan hjælpe med en fysik eksamensopgave opgave 1 http://static.uvm.dk/udd/gym/eksamensopgaver/2011/fysik_A_htx_maj26/# I et eksperiment bruges et optisk gitter med 300 linier per millimeter til at bryde lyset fra en spektrallampe med helium. Figur 1.1 viser spektrallampen, og fi... -
uran
ForumindlægUran-235 benyttes i mange tilfælde i atomkraftværker til at producere atomenergi ved kontrollerede fissionsprocesser, hvor Uran kernerne spaltes ved sammenstød med neutroner til mindre lettere atomkerner. I naturen forekommer isotopen Uran-235 kun med 0,72 %. Uran-235 har en halveringstid på cirk... -
Teorier i AT
ForumindlægHejsa Jeg går i 3.g. og har valgt at bruge samf C i min AT eksamen sammen med fysik A. Emnet skal omhandle Google Street View (GSV) og hvordan at de kan påvirke/krænke privatsfæren. Mit problem er bare hvilke teorier jeg kan tage i brug? For overvågningen i form af GSV har både været billederne ...
