Kemi

Udbytteprocent

22. maj 2012 af elissa92

Håber, jeg kan få lidt hjælp.

Ved en syntese af ethylcinnamat er der brugt 106 g benzaldehyd og 4,7 mol ethylacetat. Efter oprensningen blev udbyttet af ethylcinnamat 124 g.

Spørgsmålet er:

Beregn udbytteprocenten af ethylcinnamat.

Altså jeg ved, at der er brugt 0,941 mol bensaldehyd og 4,7 mol ethylacetat... Og de reagerer 1:1 (tror jeg nok). Men skal jeg så sige 0,941 + 4,7 mol, hvor jeg derefter finder m for ethylcinnamat? 

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2012 af KemiskeKetty (Slettet)

Hvis de reagerer 1:1 kan du maks få fremstillet 0,941 mol ethylcinnamat. Det svarer til to bunker med legoklodser - 941 røde klodser og 4700 blå klodser - så kan du maks få lavet 941 kombinationer med én rød og én blå klods ;)

Så det teoretiske udbytte bliver massen af 0,941 mol produkt.

Og udbytteprocenten kan så nemt udregnes på baggrund heraf.

Svar #2
25. maj 2012 af elissa92

Tak for hjælpen :D Så lige nu skal jeg altså bare sige: masseprocenten = m(praktisk) / m(teoretisk) * 100 %

ik? :)

Brugbart svar (0)

Svar #3
25. maj 2012 af KemiskeKetty (Slettet)

jep

Svar #4
25. maj 2012 af elissa92

Hvor nice :D Taak..

Har du egentlig styr på hydrofile og hydrofobe grupper? For jeg skal har et spørgsmål, der lyder:

Fjernelse af rester af ethylcinnamat fra vandfasen sker ved anvendelse af et opløsningsmiddel.

Argumenter for, hvilket af følgende opløsningsmidler er bedst egnet:
Ethanol
Octan-1-ol

Jeg tænker octan-1-ol, da den er vandafskyende, som ethylcinnamat er pga benzenringen. Men ved ik, hvilke gode argumenter, jeg ellers skal komme med :)

Skriv et svar til: Udbytteprocent

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.