Kemi
påvisning af aldehyd
Svar #3
28. marts 2006 af IMB (Slettet)
Det med oxidation af et primært alkohol, det burde meget gerne stå i din bog.
R-C-OH -> R-CH=O -> R-C(=O)OH
Ved pilene skal der stå ox. elelr oxidation.
Svar #4
28. marts 2006 af bunnikrattix (Slettet)
Svar #5
28. marts 2006 af IMB (Slettet)
Nåh, men så er det eksempel jeg har vist dig fint nok. Men det kommer nok an på, hvad din lærer fisker efter.
Svar #6
Svar #8
Svar #10
29. marts 2006 af Larsendrengen (Slettet)
Ar-NH-NH2 + R2C=O --> Ar-NH-N=CR2 + vand
SÅ man tager et lille smule af sit stof i et reagensgals og opløser det. Så tager man lidt af denne opløsning og tilsætter til 2,4-dinitrophenylhydrazin opløst i fortyndet saltsyre.
Fremkommer der et farveskift eller direkte farvet bundfald, så er prøven positiv for benzaldehyd.
De andre metoder der er fremkommet her er ikke specifikke, da mange ting kan oxideres og derfor giver falsk-positive resultater.
Svar #11
29. marts 2006 af IMB (Slettet)
Men hvis produktet er en carboxylsyre, og man er i stand til at identificere carboxylsyren, så er det vel fint nok?
Svar #12
29. marts 2006 af frodo (Slettet)
Det gør man ved hjælp af tollens reagens, hvos sølvionen reduceres til elementært sølv.
Svar #14
30. marts 2006 af Larsendrengen (Slettet)
Benzylalkohol kan skam godt oxideres af Tollens reagens. Så det er hydrazon dannelsen som er måden at eftervise aldehyd eller keton på.
Svar #15
30. marts 2006 af Larsendrengen (Slettet)
Når man har kørt sin TLC og den er færdigelueret, så markerer man pletterne med en blyant. Derefter dypper man pladen ned i den fremkalder man nu mener er bedst egnet. Og her er der kun 2,4-dinitrophenylhydrazin der duer til carbonyl forbindelser pga. dets store specificitet. Så de pletter som f.eks. indeholder et aldehyd, ville straks kunne ses som ornagerøde pletter. Hurtigt og uhyre effektivt.
Svar #16
07. juni 2009 af oO-diaz-Oo (Slettet)
Vil det betyde at hvis jeg har et syntetisseret et sukker stof og jeg ved det er en ketohoxose, kan jeg så påvise at det er til stede i blanidningen ved at bruge 2,4-dinitrophenylhydrazin i stedet for fehling, da fehling kun påviser aldehyder.
hvis jeg laver en tilsvarnede prøve med fehling og den er nagativ mens 2,4-dinitrophenylhydrazin prøven er positiv, kan man så sige at det er ketonet som man har påvist, da fehling var nagtiv.
Skriv et svar til: påvisning af aldehyd
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.