Matematik

Side 2 - Nulreglen

Brugbart svar (0)

Svar #21
04. juni 2006 af Mester_Bean (Slettet)

#hvis den også gælder når a ikke er 1, må det så gælde at r1*r2 = c/a, ik?

Brugbart svar (0)

Svar #22
04. juni 2006 af allan_sim

#21.
Jep, og r1+r2=-b/a.

Svar #23
05. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

Hm, hvordan kan det være, at vi ikke har fået sådan noet at vide?
Jeg synes vi har gennemgået 2. grads rimelig grundigt, men vores lærer har ikke nævnt noget, og der står ikke noget i vores bog om det.

Svar #24
05. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

Jeg kom lige til at tænke på noget.

Jeg ligger på et 8-9-tal i matematik. Jeg har været til skr. årsprøve og skal den 14. til mdt. årsprøve (først skal jeg til dansk, men det gider jeg ikke rigtig at læse op til/det har jeg ok styr på). Så jeg er gået i gang med at lære det, jeg egentlig burde have lært, men aldrig tog mig sammen til.
Det er jo fint nok.
Så har jeg jo opdaget denne vidunderlige side og set alle mulige bevise, som vi ikke har gennemgået i klassen, fx beviset i #18-19 eller beviset for toppunktsformlen.
Vil det være overkill at læse disse ting? Jeg er ok sikker på mit pensum, men jeg tror det ville være bedre for mig at øve skr. opgaver (mest til næste år), for det lærer jeg mere ved. Desuden er der jo chance for at mit hoved eksploderer af for meget viden, og jeg begynder at bytte rundt på alle beviserne og kludrer i det. Jeg er jo ikke lige frem den elev, der har styr på alt i mat, så min lærer vil nok synes det er rimelig mærkeligt (måske tror hun det er min ikke-eksisterende-tvilling, hmmm), og det er jo slet ikke sikkert, at jeg hår chancen for at vise beviserne...
Jeg er så godt som færdig med at gennemgå pensummet, jeg mangler lige statistik, og bagefter det regner jeg med, at jeg fremlægger det for en ven, hvilket sikkert for mig til at gå i stå, for jeg stinker virkelig til at fremlægge, især matematik. Men alt i alt regner jeg med at jeg er færdig med pensum inden for ca. 5 dage, hvilket giver mig 3-4 dage til at lave ingenting ELLER lærer nogle andre beviser.

Brugbart svar (0)

Svar #25
05. juni 2006 af allan_sim

#23.
Der kan være to muligheder:

1) Din lærer mener ikke, at toppunktsformel og koefficientformlerne er kernestof ved emnet, og derfor gennemgår hun det ikke (det lyder dog ikke sandsynligt).
2) Din lærer venter med disse formler, til I beskæftiger jer med polynomier i almindelighed.

Brugbart svar (0)

Svar #26
05. juni 2006 af allan_sim

#24.
Det forudsætter i hvert fald, at du fuldstændig styr på det resterende stof. Du får ikke lov til at snakke om ting, I ikke har beskæftiget jer med, hvis du roder rundt i de andre ting. Og husk på at 20 minutter ikke er ret lang tid.

Brugbart svar (0)

Svar #27
05. juni 2006 af ibibib (Slettet)

#12
Der er en sidste (valgfri) mulighed:

2·(x-3)·(x+2)=0

Her kan du vælge at reducere venstresiden og derefter beregne d osv.
Du kan også benytte 0-reglen:
x-3=0 v x+2=0 <=>
x=3 v x=-2.

Svar #28
05. juni 2006 af mathjælp (Slettet)

#26 Ja, det netop det. Nå, vil prøve og se om jeg kan overkomme det :)

#27 Jaah, men man plejer som regel at få en ligning på ax^2+bx+c=0, jeg har i hvert fald aldrig fået sådan en ligning du nævner. Og jeg kan forestille mig det ikke er særlig nemt at omskrive en ligning til den form...

Brugbart svar (0)

Svar #29
03. juni 2011 af zztobiaszz (Slettet)

#6

Kan godt være mit spørgsmål er rigtig dumt, men hvordan omregner du din ligning: 4x^2+7x-9=0 til x(4x+7)=9?

Forstår godt det første stykke, men hvordan du får det til at blive lige med 9 forstår jeg ikke? :)


Brugbart svar (0)

Svar #30
10. marts 2015 af Jacobadm (Slettet)

Se også artiklen i formelsamlingen der omhandler nulreglen.


Brugbart svar (0)

Svar #31
04. april 2015 af jeghedderjuliec (Slettet)

#1 Håber ikke du er matematisk.

Idiot


Forrige 1 2 Næste

Skriv et svar til: Nulreglen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.