Kemi

Kation/katode og anion/anode

16. februar 2008 af Christinana (Slettet)
Er flg. rigtigt forstået?

Katode: negativ
Kation: positiv ladet ion
Anode: positiv
Anion: negativ ladet ion

Hvordan kan det være det er byttet om?

Brugbart svar (1)

Svar #1
16. februar 2008 af blackduck (Slettet)

Katode er ikke synonym med negativ.

Men grunden til at der er "byttet om" er, at en positiv ladet ion vil søge hen mod en katode og en negativ ladet ion vil søge mod en anode. I min gymnasietid blev betegnelserne i øvrigt sjældent brugt, men jeg ved ikke hvordan det generalt forholder sig i kemiverdenen. Hvis du vil have den helt præcise grund kan du læse den artikel, hvor de fire begreber for første gang nogensinde blev brugt: http://web.archive.org/web/20031209161403/dbhs.wvusd.k12.ca.us/Chem-History/Faraday-electrochem.html

Svar #2
17. februar 2008 af Christinana (Slettet)

Det bruges ofte i elektrokemi, når man taler om elektroder. Jeg har været meget forvirret i et stykke tid efterhånden, fordi jeg troede at en katode var den positive elektrode (ligesom kation). Men jeg kan godt se dit argument.
En god måde at huske det på er "KNAP" - katode = negativ, anode = positiv (lærte det af min bror) :)

Brugbart svar (1)

Svar #3
18. februar 2008 af Larsendrengen (Slettet)

I elektrokemi er en katode hvor der altid sker reduktion og anode hvor der sker oxidation.


Skriv et svar til: Kation/katode og anion/anode

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.