Matematik
Differentialligning
Hvordan løser man vha. blyantmetoden følgende opgave:
dy/dx = 2kvadratrod(x)
Skal man så bare differentiere den?
Kan resultatet være: 4/3x3/2
Svar #1
25. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)
Ja. y(x) er en stamfunktion til funktionen 2·√x . Dit forslag er en korrekt stamfunktion. FInd alle mulige stamfunktioner ved at medtage konstanten k.
Svar #2
25. marts 2014 af Ukkkk (Slettet)
Tak :)
Har også en anden opg, der lyder:
Bestem i hvert følgende tilfælde den løsning, hvis graf går gennem det angivne punkt.
dy/dx = 2ex + 2 Punktet (1,1)
Vil du hjælpe? :)
Svar #3
25. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)
#2
Find en stamfunktion til den givne funktion på højre side, og fastlæg den arbitrære konstant k , så at y(1) = 1 .
Svar #4
25. marts 2014 af Ukkkk (Slettet)
y = f(x) = x3 + x + c
1 = 13 + x + c
....
Forstår det ikke helt..
Svar #5
25. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)
#4
Nej, det er ikke korrekt. Benyt, at funktionen ex har sig selv som stamfunktion. ∫ ex dx = ex + k .
Svar #6
25. marts 2014 af Ukkkk (Slettet)
Hov..
Til det jeg skrev ved #4, der mente jeg dy/dx = 3x2 + 1 Punktet (1,1).
Skrev forkert.
Svar #7
25. marts 2014 af Andersen11 (Slettet)
#6
Ja, det er jo en helt anden funktion end den i #2. Så er din stamfunktion i #4 korrekt.
Bestem nu c, så at f(1) = 1, dvs
1 = 13 + 1 + c .
Skriv et svar til: Differentialligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
