Tysk
Et par skarpe tysk-øjne til at rette
Godaften. Jeg har brug for et par skarpe øjne til at læse en oversættelse igennem for mig og pege ud, hvor jeg skal foretage rettelser. Der er ISÆR forkus på passiv, verbets tid. Tak.
Oversættelsen lyder:
Österreich wird auffassen von vielen Dänischen als einen Anfang an Deutschland, weil man in beiden Lände Deutsch spricht. Aber die meisten Österreicheren mit dieser Ausfassung unzufrieden sind und natürlich wie ein Volk für sich ausfassen wird.
Österreich ist heute ein kleines Land, aber früher es ein großes Reich mit Regenten als Maria Theresia (1740-1780) und Franz Joseph I (1848-1916) war. Die Habsburger waren die regierende Fürstefamilie in der Österreich-Ungarnischen Monarchie, und der Kaiser, Kaiser von Österreich und König von Ungarn war. Der letzte Kaiser, der Nachfolger des Franz Josephs, hieß Karl und regierte nur für zwei Jahren. Er wurde in 1918 absetzt, wenn der Erste Weltkrieg endet. Dieses Jahr wurde die Republik ausgerieft, und das Land, das früher den Krieg 56 millionen Einwohneren hatte gehabt, war jetzt ein kleiner Staat mit nur 6 millionen Einwohneren. Die anderen Länder in dem großem Reiche u.a. die Tschechoslowakei und Ungarn, wurden selbständig.
Jetzt wurde Österreich ein Demokratischen Land, aber es nur dauerte, bis der Diktator Engelbert Dollfuss zu der Macht in 1934 gekommt. In 1938 wurde das Land einen Teil von Hitlers Deutschland, und jemand meinen, dass es das Erste Opfer des Nazismus war, obwohl vielen Österreicheren zufrieden mit diesem Anschluss waren.
Udfra nedenstående tekst:
Østrig opfattes af mange danskere som et vedhæng til Tyskland, fordi man taler tysk i begge lande. Men de fleste østrigere er utilfredse med denne opfattelse og vil naturligvis opfattes som et folk for sig. Østrig er er lille land i dag, men tidligere var det et stort rige med regenter som Maria Theresia (1740-1780) og Franz Joseph I (1848-1916). Habsburgerne var den regerende fyrstefamilie i det østrig-ungarske monarki, og kejseren var kejser af Østrig og konge af Ungarn. Den sidste kejser, Franz Josephs efterfølgere, hed Karl og regerede kun i to år. Han blev afsat i 1918, da Første Verdenskrig sluttede. I dette år blev republikken udråbt og landet, som før krigen havde haft 56 millioner indbyggere, ar nu en lille stat med kun 6 millioner indbyggere. De andre lande i det store rige, bl.a. Tjekkoslovakiet og Ungarn, blev selvstændige. Østrig blev nu et demokratisk land, men det varede kun indtil diktatoren Engelbert Dollfuss kom til magten i 1934. I 1938 blev landet en del af Hitlers Tyskland, og nogle mener, at det var nazismens første offer, selvom mange østriger var tilfredse med denne tilslutning.
Skriv et svar til: Et par skarpe tysk-øjne til at rette
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.