Tysk

Er disse to sætninger grammatisk korrekt?

31. marts 2014 af Vivipoulsen (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen, jeg har to sætninger på tysk, som håber at i vil hjælpe med at rette/evt. finde fejlene.

1) Die Kinder sind einfach nur neugierig oder haben das Bedürfnis mehr über ihre Identität zu wissen.

2)Und Kinder möchten einfach nur lassen, ihre leiblichen Familie wissen, dass es ihnen gut geht.

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2014 af Tyskfødt (Slettet)

Die Kinder sind einfach nur neugierig oder haben das Bedürfnis mehr über ihre Identität zu wissen/zu erfahren.

(Die) Kinder möchten einfach nur lassen, ihre leiblichen Familie wissen lassen , dass es ihnen gut geht.

Svar #2
01. april 2014 af Vivipoulsen (Slettet)

Må jeg lige stille dig et spørgsmål. I den anden sætning har jeg analyseret "Familie" til at være hensynsled, medens "dass es ihnen gut geht" skal være akkusativled, hvilket det skal hedde "ihrer leiblichen Familie" i stedet for inde i mit hovede. Kan du måske forklare mig det?

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2014 af Tyskfødt (Slettet)

"wissen lassen"  og synonymerne " benachrichtigen-informieren-unterrichten-verständigen-orientieren" kræver akkusativ.  Det kan du tydeligt se ved dette eksempel med et pronomen: Wenn du Hilfe brauchst, lass es mich wissen. Wenn du Hilfe brauchst, benachrichtige/verständige mich.  " ihre leibliche Familie" er ergo genstandsled.

Synonemet "mitteilen" kræver dog  dativ.   Ich möchte dir mitteilen, dass es mir gut geht - altså hensynsled.

I bisætnigen er " ihnen" dativ

Svar #4
02. april 2014 af Vivipoulsen (Slettet)

Tak for det dejlige og deltajeret svar!

Skriv et svar til: Er disse to sætninger grammatisk korrekt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.