Matematik

Differentialligning

02. april 2014 af mathiaslaan (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej! Jeg har følgende opgave:

Gør rede for, at funktionen f(x) = x * In(x) er en løsning til differentialligningen: y' = (y/x) + 1. 

Så vidt jeg ved, skal det vises, at den på begge sider giver ln(x)+1 - hvordan gør jeg lige dette? Den skal laves uden hjælpemidler.

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Bestem den afledede af funktionen f(x) = x·ln(x) , og bestem så udtrykket (f(x)/x) + 1. Vis, at de to funktionsudtryk er identiske.

Brugbart svar (0)

Svar #2
02. april 2014 af mathon

\small f(x)=y=x\cdot ln(x) \Leftrightarrow\frac{y}{x}=ln(x)\; \; \; \; \; \; \; \; {\color{Red} x > 0}

\small y\, {}'=ln(x)+1 = \frac{y}{x}+1

Svar #3
02. april 2014 af mathiaslaan (Slettet)

@Mathon - Hvorfra får du, at y' = ln(x) + 1? Er y/x = ln(x)?

Brugbart svar (0)

Svar #4
02. april 2014 af mathon

y=x\cdot \ln(x)\; \; \; \; \; \; \; x> 0

Divider med x på begge sider:
                                                          \frac{y}{x} =\ln(x)

Med hensyn til differentiation
med produktreglen:

y\, {}'= 1\cdot \ln(x)+x\cdot \frac{1}{x} =\ln(x)+\frac{x}{x}= \ln(x)+1

Svar #5
04. april 2014 af mathiaslaan (Slettet)

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan du kommer frem til dette. Min facitliste siger følgende:

(x*ln(x))' = ((x*ln(x)) / x ) + 1, så f er en løsning

Hvordan stemmer det overens med dit svar?

Mvh

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Bemærk, at x*ln(x)/x = ln(x)

Svar #7
05. april 2014 af mathiaslaan (Slettet)

Det hjælper mig desværre ikke så meget. Hvor kommer 1-tallet fra? Der står også (x*ln(x))' og ikke ln(x), så hvordan det hænger sammen forstår jeg ikke helt.

Brugbart svar (0)

Svar #8
05. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du bad om en forklaring på, hvordan ((x·ln(x))/x) + 1 kunne stemme overens med svaret ln(x) + 1 i #4. Hertil bemærkede jeg, at

x·(x)/x = ln(x) ,

hvorfor resten burde være klart, ved at lægge 1 til i hvert af udtrykkene.

Den afledede af (x·ln(x)) er

(x·ln(x))' = (x)'·ln(x) + x·(ln(x))' = 1·ln(x) + x·(1/x) = ln(x) + 1 .

Svar #9
06. april 2014 af mathiaslaan (Slettet)

Okay, så er jeg med så langt. Jeg tror dog ikke, at jeg er med på, hvordan man kommer frem til de to endelig funktionsudtryk.

Hvad er den afledede af f(x) = x * ln(x)?

Jeg har differentialligningen  y' = (y/x) + 1, men hvorfor har det noget med udtrykket (f(x)/x) + 1 at gøre?

Du må undskylde, at jeg er lidt langsom, men differentialligning er desværre ikke noget der ligner min stærke side.

Brugbart svar (0)

Svar #10
06. april 2014 af mathon

Du er nået dertil, hvor det bedste råd er hyppigere og mere studierelevant anvendelse af din matematikbog.

Skriv et svar til: Differentialligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.