Kemi
Navngivning af alkaner
Jeg har et spørgsmål som jeg virkelig ikke forstår, har læst det flere gange nu, men forstår det stadig ikke:(
Dette er et eksempel på systematisk navngivning af forgrende alkaner;
1 CH3------ 2 .CH---- 3.CH2---- 4.CH2----- 5.CH---6.CH2-----CH3
CH3 CH2
CH3
Det er hvade der står om eksemplet: Når man skal navngive en alkan, finder man den længste carbon kæde i molekylet. Den er i dette eksempel på 7 carbonatomer, og navnet skal da være noget med heptan.
På den syv-leddede kæde sider der to alkylgrupper som sidekæder. For at angive placeringen af sidekæderne nummererer vi carbonatomerne i den længste kæde, og vi nummererer foreløbligt fra den venstre ende. På C-atom nr.2 sidder der en methylgruppe og på nr 5. en ethylgruppe.
Det jeg ikke forstår er at på nr 5 carbon atom sidder der en ethylgruppe? fordi jeg har fået opgivet at ethylgruppe hedder CH3CH2...jeg forstår ikke hvorfor det så på nr 5 carbon atom hedder det omvendt, altså først en CH2 også en CH3 Nogle der kan forklarer mig det?.
Det må meget gerne være en simpel forklaring som er let at forstå:)
På forhånd tak:)
Svar #1
04. april 2014 af khol (Slettet)
Da C-atomer kan lave 4 bindinger til andre atomer, må det nødvendigvis være -CH2- der binder til heptan, idet CH3- (som også er bundet til C) allerede har lavet 4 bindinger
Svar #2
04. april 2014 af HFNU (Slettet)
Ok 1000 tak for det ...Det er lidt svært huske dog:) desværre
Skriv et svar til: Navngivning af alkaner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.