Matematik

Underforståede parenteser

08. april 2014 af Kotoko (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej hej :)

Jeg har lige haft om underforståede parenteser i forbindelse med nogle opgaver, som skal laves med hjælpemidler bl.a.

Jeg har bl.a. en opgave der lyder udregn tallet

√49+16

Summen er under kvadratroden, så jeg er i tvivl om, jeg skal selv sætte en parentes om hele summen, når jeg regner det ud på lommeregneren, eller om jeg bare skal skrive udtrykket op som i opgaven, det er jo sådan, det er opgivet? Jeg er lidt forvirret her og har mange opgaver af lige netop denne type :) 

På forhånd tak. 

Brugbart svar (1)

Svar #1
08. april 2014 af JG0005 (Slettet)

hvis du bruger lommeregne skal du sætte parents mellem 49 og 16 altså: kvad(49+16), da lommeregnen ellers vil tro at du mener kvad(49)+16

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Når du skriver det som her, skal der parentes omkring alt det, der hører under kvadratroden:

√(49+16) .

Med bedre typografi angives det ved stregen over det, som kvadratroden virker på:

\sqrt{49+16}

Her er det ikke nødvendigt med en parentes, fordi stregen over 49+16 angiver, at det er under kvadratroden.

Med lommeregneren skal man sikkert benytte parenteserne. Hvordan kan den ellers vide, hvor kvadratroden stopper?

Svar #3
08. april 2014 af Kotoko (Slettet)

Ok, det giver god mening. Tak :-)

Andersen11, udtrykkene står nemlig skrevet som du opgiver det i 2'eren også undrede jeg mig bare over, at dem der lavede opgaverne ikke bare indsatte parenteser, men jeg antager, at da begge leddene ER under kvadratroden, så fungerer det som en parentes, når jeg taster det ind i lommeregneren.

Brugbart svar (1)

Svar #4
08. april 2014 af Andersen11 (Slettet)

Din lommeregner har vel ikke en streg over det, der er under kvadratroden?

I teksten i bogen er udtrykket givet på formen

\sqrt{49+16}

men for at fortælle lommeregneren, hvad der tages kvadratrod af, benytter man en parentes omkring det hele.

Svar #5
09. april 2014 af Kotoko (Slettet)

Jeg ved ikke helt med, hvad du mener med en streg, men det tror jeg ikke den har. Jeg har et CAS-værktøj, der hedder Maple, hvor jeg kan skrive udtrykket op som du har skrevet i #4 og det giver det samme, som hvis jeg skrev √(49+16), hvis jeg skrev på en folkeskolelommeregner.

Egentlig ville jeg bare være sikker på mine parenteser, og nu har jeg da fået slået fast, at der skal parenteser omkring :-) 

Mener i, at hvis man får en opgave eller skal udregne noget, hvor fx. mellemregningen er skrevet som #4, at man så også skal have parentes? Det har jeg undret mig meget over. Det er vel kun nødvendigt i sammenhænge, hvor man benytter sin lommeregner? 

Jeg ved godt, det måske ikke er det største problem, men jeg vil gerne have styr på alle de elementære ting :) 

Skriv et svar til: Underforståede parenteser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.