Matematik
Kortspil
Hej, jeg har problemer med et spørgsmål - jeg kan ikke få det til at give mening i mit hoved.
Er der nogen der vil hjælpe mig?:)
I et kortspil har Svend og Bo valgt at fjerne alle billedkort og 10'ere, og lægge resten af kortene med bagsiden opad. Man skal trække to kort. Hvis man trækker to ens, vinder man.
A) Hvad er sansynligheden for at trække to esser, i procent?
B) Hvad er sansynligheden for at vinde i spillet, også i procent?
Please hjælp!
PS: Gerne med mellemregning, så jeg kan lære det:)
Svar #1
12. april 2014 af SuneChr
Du må lige præcisere, hvad det menes med "to ens" kort.
Er det også "to hjertere", "to spar" o.s.v. ?
Svar #3
12. april 2014 af peter lind
Det lyder voldsomt med sådan en opgave i en 7. klasse. Du skal have fat i på hvor mange måder man kan kort p kort ud af n her med med n = 9, p=2 og n=4, p=2. Der findes en formel for dette der hedder binomialkoefficienter. Den skrives Kn, p Den kan enten beregnes eller nemmere slås op på lommeregnere, statistikprogrammer eller regneark Sandsynligheden kan så findes som K4,2/K9,2
Svar #4
Der er i alt 36 kort at udtrække 2 kort af.
1. udtrukne kort kan udtrækkes på 36 måder
2. udtrukne kort kan udtrækkes på 35 måder, da der allerede ér udtrukket ét.
Men det er jo ligegyldigt, om det ene kort trækkes før eller efter det andet kort,
så derfor er rækkefølgen ligegyldig. To kort kan placeres på to måder, og derfor
er antallet af måder 36·35/2 = 630. Vi siger, at udfaldsrummet består af 630 udfald.
Prøv, om du kan bruge denne tankegang til at fortsætte.
Svar #6
# 0 A) "to esser" kan så trækkes på 4·3/2 = 6 måder
Derfor er sandsynligheden 6/630 = 0,95%
B) Nu er muligheden for at trække "to ens" jo den samme for hele kortbunken,
{ es , 2 , 3 , 4 , 5 , 6 , 7 , 8 , 9 }
så sandsynligheden for at vinde spillet er da 9·6/630 = 8,57%
For at gøre det mere konkret, så vinder man ca. hver 11. eller 12. gang, man trækker to kort,
hvis man gør det mange gange. Man skal trække mange tusinde gange, før det gælder.
Skriv et svar til: Kortspil
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.