Kemi

Reaktionsskema

24. april 2014 af pige5 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Er dette skrevet korrekt? 

Jeg er i tvivl om der skal stå Cl2 eller 2Cl før reaktionspilen, når jeg har delt dem op.

Og jeg er i tvivl, om det er rigtigt, der står 2Na på begge sidder af pilen eller om der skal stå Na2 et af stederne? Jeg tænkte bare, at de ikke hænger sammen mere, efter jeg har opdelt stofferne. 

Håber en forstår mig og vil hjælpe og sige om det er rigtig eller forkert. :-) 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. april 2014 af khol (Slettet)

Højre side er rigtig i begge tilfælde, men normalt skriver man BaCl2(aq), K2SO4(aq), NaOH(aq) og CuSO2(aq) på venstre side. Desuden er det ikke Cl2- og K2+, men 2Cl- og 2K+ som du også har angivet på højre side.

Svar #2
24. april 2014 af pige5 (Slettet)

Okay, tak. Men det er ikke forkert, jeg ikke har skrevet dem sådan, vel? Altså det er i orden, jeg har delt dem op? :-) 

Brugbart svar (0)

Svar #3

Når man skriver BaCl2(aq) er det undersforstået at saltet findes som ioner i vand. Det fremgår heller ikke af din fremstilling hvilke stoffer der reagerer (kun hvilke ioner).

Brugbart svar (0)

Svar #4

Hvis man skulle skrive ionerne på venstre side ville man udelade tilskuerionerne

Svar #5

Ville det så skulle se sådan her ud? 

Vedhæftet fil:Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #6

Ja. Det er dog ikke strengt nødvendigt at angive at ionerne er på vandig form (f.eks. Cl-(aq)).

Svar #7

Det har jeg da også gjort? :-)

Svar #8

Har jeg ikke? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #9

Jo, og det er ikke nødvendigt

Skriv et svar til: Reaktionsskema

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.