Studievejledning
Side 2 - Hvor mange vil læse medicin???
Svar #22
02. maj 2014 af LostInMath (Slettet)
Jeg håber på at starte på medicin sommeren 2015 i Aalborg, da jeg gerne vil have et sabbatår, når jeg er færdig her til sommer. Men nu må vi så hvordan mine eksamener går - og om snittet bliver højt nok :D
Svar #24
03. maj 2014 af LostInMath (Slettet)
Jamen, jeg mangler 6 eksamner og de endelige årskarakter i 7 fag. Når de ikke er regnet med, har jeg for de to første år et snit på 11,45 med bonus (10,6 uden bonus). Så jeg håber inderligt at jeg kan holde snittet - men det kommer meget an på, hvilke eksaminer jeg trækker. Har været meget heldig indtil nu :)
Svar #25
03. maj 2014 af Savior123 (Slettet)
WOW =.0 snit på 11.45 med bonus... det må jeg nok sige. Tror sagtens du kommer ind uden problemer :) Har du evt nogen tip til gymnasiet #24, og hvilken linje jeg skal væge samt med hvilke niveau de skal være på. Havde en fætter der gik ud med et snit på præcis 11.1. Vil være super taknemmelig hvis du havde et par fif til hvad man skal koncentrere mest på, og hvordan man kan scorer de helt høje point. Min stærke punkter er biologi, matematik, fysik, kemi og engelsk... kan nærmest ikke leve uden at lære noget nyt inden for disse fag :)
Svar #26
03. maj 2014 af Savior123 (Slettet)
#24Jamen, jeg mangler 6 eksamner og de endelige årskarakter i 7 fag. Når de ikke er regnet med, har jeg for de to første år et snit på 11,45 med bonus (10,6 uden bonus). Så jeg håber inderligt at jeg kan holde snittet - men det kommer meget an på, hvilke eksaminer jeg trækker. Har været meget heldig indtil nu :)
Håber inderligt at heldet holder med dig, og det samme til dig #20 :D
Svar #27
05. maj 2014 af dannysannem
På medicin på Aarhus Universitet indfører de fra 2016 nye kvote 2 optagelsesprøver: http://bachelor.au.dk/medicin-laegevidenskab/cpage/Adgangskrav/view1/1/Course/index/
Svar #28
#10Kvote to for medicin er utrolig svær at komme ind på, selvom man har lysten. I Jylland vægter de kvote to faggennemsnittet for de adgangsgivende fag (her er det vejledende snit 10+) og relevant erhvervserfaring såsom evt. frivilligt arbejde. Ingen motiveret ansøgning her.
I KU vægter de relevant erhvervserfaring og motiveret ansøgning. Utrolig stor konkurrence, idet folk som kommer ind via kvote to oftest allerede har en bachelor i et andet studie, som kan relateres til medicin. Sygeplejerske er også et rigtig godt kort at have.
På SDU vægter ingen af ovennævnte ting. Her er der "kun" en skriftlig prøve, som er designet til at presse én utrolig meget, som man i øvrigt ikke rigtigt kan forberede sig på. SÅ hvis man kommer videre (ud af de ca. 1500 til prøven den dag), skal man videre til anden del, som er samtaler af forskellig art. Der er pt. 327 studiepladser på medicin på SDU, og en fordeling på 50/50 af kvote 1/kvote 2, deraf kommer kun ca. 163 personer ud af ca. 1500 ind via optagelsesprøven. Dvs. der er utrolig stor konkurrence.
Dvs. kvote to er på ingen måde en leg - også selvom man har lysten/motivationen til det. Det har alle de andre kvote to-ansøgere også! Jeg kender nogle, som er på sit 3. år for at prøve at komme ind på medicin via kvote to.
Jeg har aldrig været til optagelsesprøve på SDU, men jeg kender nogle stykker, der har været det efter at have fulgt sygepleje/medicinlinjen på Rønde Højskole, hvor jeg arbejder. Nej det er ikke direkte relevant erhvervserfaring og motiveret ansøgning der tæller til samtalerne. Men de ting, du bliver interviewet omkring kræver, at du har noget livserfaring. Det kommer blandt andet gennem relevant erhvervserfaring, rejser med frivilligt arbejde, højskoleophold mv. Det modner og motiverer - og det er den slags elever de gerne vil have på kvote 2. For det giver et motiverende studiemiljø og fremmer gennemførelse og gennemførelse på normeret tid.
Svar #29
05. maj 2014 af Savior123 (Slettet)
#28#10Kvote to for medicin er utrolig svær at komme ind på, selvom man har lysten. I Jylland vægter de kvote to faggennemsnittet for de adgangsgivende fag (her er det vejledende snit 10+) og relevant erhvervserfaring såsom evt. frivilligt arbejde. Ingen motiveret ansøgning her.
I KU vægter de relevant erhvervserfaring og motiveret ansøgning. Utrolig stor konkurrence, idet folk som kommer ind via kvote to oftest allerede har en bachelor i et andet studie, som kan relateres til medicin. Sygeplejerske er også et rigtig godt kort at have.
På SDU vægter ingen af ovennævnte ting. Her er der "kun" en skriftlig prøve, som er designet til at presse én utrolig meget, som man i øvrigt ikke rigtigt kan forberede sig på. SÅ hvis man kommer videre (ud af de ca. 1500 til prøven den dag), skal man videre til anden del, som er samtaler af forskellig art. Der er pt. 327 studiepladser på medicin på SDU, og en fordeling på 50/50 af kvote 1/kvote 2, deraf kommer kun ca. 163 personer ud af ca. 1500 ind via optagelsesprøven. Dvs. der er utrolig stor konkurrence.
Dvs. kvote to er på ingen måde en leg - også selvom man har lysten/motivationen til det. Det har alle de andre kvote to-ansøgere også! Jeg kender nogle, som er på sit 3. år for at prøve at komme ind på medicin via kvote to.
Jeg har aldrig været til optagelsesprøve på SDU, men jeg kender nogle stykker, der har været det efter at have fulgt sygepleje/medicinlinjen på Rønde Højskole, hvor jeg arbejder. Nej det er ikke direkte relevant erhvervserfaring og motiveret ansøgning der tæller til samtalerne. Men de ting, du bliver interviewet omkring kræver, at du har noget livserfaring. Det kommer blandt andet gennem relevant erhvervserfaring, rejser med frivilligt arbejde, højskoleophold mv. Det modner og motiverer - og det er den slags elever de gerne vil have på kvote 2. For det giver et motiverende studiemiljø og fremmer gennemførelse og gennemførelse på normeret tid.
Har også tænkt mig at blive sponsorert og rejse til afrika for frivilligt arbejde (Hvis jeg når så langt)... #28 Ved du evt. om at universitetet kigger på om man har arbejdet frivilligt mm. Og en ting jeg ville værdsætte meget på, hvis du kunne svare på det, men kigger universitet på folkeskolens afgangspøver. Har i dag haft eksame i dansk (diktat- og læseprøven), og det gik fint nok, men tror altså at jeg får 7... er det noget som kan skade i fremtiden og medicinstuderende? :/
http://www.sdu.dk/uddannelse/optagelse/bacheloruddannelser/kvote_2/optagelsesproever_mcq_mmi#Hvad er Multiple Mini Interview?
#28 Jeg er enig i, at det ikke kan skade at have noget frivilligt arbejde/anden relevant erhvervserfaring ved siden af i forhold til motivationssamtalen, men det kan aldrig tælle ned ikke at have noget af det ovenstående.
"Her vurderes ansøgeren på evnen til at udtrykke en velovervejet og realistisk argumenteret begrundelse for studievalget"
At have relevant erhvervserfaring kan give mere indblik i lægeverdenen, men så gælder det også om at kunne formulere sig på en "velovervejet og realistisk argumenteret" måde for studievalget. Hvis de ikke kan det, får de ikke særlig mange point ved den stand.
Med det sagt argumenterer jeg ikke imod, at det er godt at have relevant erhvervserfaring, men ikke at have tæller ikke ned. Ellers ville jeg bestemt tro, at de ville have skrevet det inde på hjemmesiden.
Og hvis man ikke får nok point på denne stand, er der jo altid andre stande, hvor man kan score de høje point ;-)
Svar #31
Motivation Her vurderes ansøgeren på evnen til at udtrykke en velovervejet og realistisk argumenteret begrundelse for studievalget
Personlig integritet og samarbejde Her vurderes ansøgerens evne til at samarbejde om konkrete problemstillinger; herunder evne til at problemløse, udvise lydhørhed og selvindsigt.
Kommunikativ formåen Her vurderes evnen til at kommunikere selvstændigt, nuanceret og tydeligt omkring både abstrakte, konkrete og mellemmenneskelige problemstillinger med respekt og empati.
Etisk formåen Her vurderes evnen til at identificere, reflektere over og forholde sig nuanceret til etiske problemstillinger.
Der er som sådan ikke noget der tæller ned, tænker jeg. Det er ikke en test, hvor de forsøger at finde ud af hvor stor en knoldesparker man er. Det er en samtale, hvor der ses på hvad det er for et menenske man sidder overfor. Alle ovenstående fire områder styrkes gennem livserfaring - som kan have mange forskellige nuancer.
Svar #32
05. maj 2014 af LostInMath (Slettet)
Jamen, jeg har haft bioteknologi-linjen med mat A, biotek A og fysik B. Bioteknologi er uden tvivl det sværeste fag på gymnasiet (af hvad jeg har erfaret). Vi har været igennem så meget stof, og så mange forskellige ting, at det næsten er for meget. Har dog også på fornemmelsen, at min lærer har været overordentlig ambitiøs på vores vegne. Men samtidig føler man virkelig også med bioteknologi, at man rent faktisk lærer noget, man kan bruge til noget senere i livet. Det har jeg fx flere gange haft svært ved at se i fag som dansk og engelsk, når man analyserer 300 år gamle tekster.
Så hvis du synes at kemi og biologi er spændende, så synes jeg da, at du skal vælge bioteknologi. Bare vær klar til at ligge meget arbejde i det - og forbered dig på, at du helt sikkert vil fortryde dit valg, når man føler at resten af gymnasiet har det som leg, og man sidder og sveder over citronsyrecyklussen ;).
De bedste fif jeg kan give er:
1) Vær sød og rar ved dine lærere. Man kommer langt med almindelig høflighed.
2) Prioter hvilke lektier der er vigtige. Det er få mennesker, der er i stand til at lave alle lektier igennem alle 3 år. Prioter, det du ved, skal gennemgåes på klassen, over det der muligvis ikke bliver nævnt.
3) Føl med i timerne. Øjenkontakt med læreren, så han/hun kan se, at du er med.
4) Brug den hjælp der er mulig. Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken to gange.
Svar #33
05. maj 2014 af Savior123 (Slettet)
Okay tusind tak :D Er villig til at arbejde hårdt, og vil stærkt overveje bioteknologi ;)
Svar #34
12. maj 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Aj hvor sjovt!
Jeg har jo selv bioteknologi på gymnasiet, og jeg har det på præcist samme måde som LostInMath!
Bioteknologi var bare noget af det mest fantastiske jeg nogensinde havde hørt om, indtil jeg fik det på gymnasiet. Nøj, hvor har jeg bare fortrudt mit valg, pga. den vide pensum! Bioteknologi er jo en blanding mellem biologi A og kemi B. På trods af dette, har vi omkring 13 bøger, hvoraf flere af dem er med kemi A.
På den anden side, ser jeg ikke, at nogle af de andre linjer på gymnasiet er særlig interressante. Derfor er jeg meget glad for mit valg, men fuldstændig blæst væk :)
Svar #35
12. maj 2014 af Savior123 (Slettet)
#34 hej igen ^.^
Jeg elsker biologi, men efter at have hørt jer, så vil jeg gå ud fra, at det ikke minder om biologi i folkeskolen - men tænker nu også på, at tage den Naturvidenskabelige linje, som jeg tror jeg vil få langt mere ud af. BTW er det svært at få et snit på over 9.5 uden bonus. Har et snit på 9.3 her i folkeskolen (Kunne sagtens komme højere op, hvis det ikke havde været for min dansk terminsprøve), og vil gerne længere op end det.
Svar #36
Ingen af de fag du har i folkeskolen minder om fagene på gymnasiet.. Lige bortset fra idræt måske ;)
Dit gennemsnit i folkeskolen kan ligeledes ikke give et udtryk for hvordan du kommer til at klare dig på gymnasiet, fordi folk som er kommet ud med et snit på 10 eller lignende fra folkeskolen kan ende med et snit på 4 på gymnasiet. Det skyldes bl.a. at fagene er så meget anderledes, at det er overvældende.
Hvad angår, at få et snit på over 9,5, ja det er meget, meget svært. Grunden til, at det er så svært, skyldes, at man normalt får gode karakter i de "lette" niveauer såsom C. Når det kommer til A- niveau bliver faget meget sværer, og karakteren kan måske falde.
Hermed opstår en uligevægt, idet A-niveau fagene vægter mere i dit gennemsnit end C-niveau fagene. Det er derfor meget vigtigt at prioritere fagene i den rigtige rækkefølge. Hvad angår B-niveau fagene, så vægter de nogle gange som lette fag, mens andre gange som svære :)
Svar #37
Okay. Jeg vil i hvertfald passe meget på. Har du evt. nogen fif til hvordan man kan scorer et 12' tal i de forskellige fag? :)
Svar #38
Hvor er du bare heldig, at du får gode fif fra folk :P
Det kræver mere end det jeg har skrevet nedenstående, at score et 12-tal :) Det kræver blandt andet fremtoning, hvilken jeg desværre ikke kan give en opskrift på :)
Før jeg begyndte, fik jeg ikke andet at vide, end at det bliver mit livs herligste år :p
- Få øjenkontakt med læreren så tit som muligt
- Sæt dig foran i klasselokalet, så læreren altid kan se dig, og se hvor engageret du er i undervisningen.
- Prioriter dine lektier, idet du vil få mange. Lav derfor de opgaver i de fag du har sværest ved.
- Sig gerne meget i timerne der er relevant for det behandlede emne
- Aflever altid dine ALLE dine afleveringer! Aflever ALDRIG medmindre du er 100% tilfreds. Af den grund, ville det være smart at begynde tidligt, eller få afleveringsfristen udskudt
- Lav dine afleveringer i god tid! Mindst 1 uge før. Nogle lærer kan nemlig finde på at lægge afleveringer ind på de mest absurde tidspunkter! :)
- Vigtigst af alt: Spild aldrig et eneste modul! De er allesammen meget, meget vigtige! Koncentrere dig derfor intenst, og sæt dig ikke sammen med folk, der kan distrahere dig, lige meget hvor meget du kan lide dem! :)
Håber disse vil være til hjælp :)
Svar #39
Tusind tusind tak :) Har allerede styr på de ting, men som du selv siger så skal jeg også finde gulkorn hjemme fra, så jeg kan lave en præstation for læreren ;)
Svar #40
^^ Jeg er ikke rigtig med på hvad du mener, men held & lykke! :)