Fysik

Serie- og parellelforbindlser

01. maj 2014 af camillamussen (Slettet) - Niveau: 7. klasse

Hej allesammen.

Jeg vil gerne have hjælp til mig report.

I kan se selve reproten af det som jeg har lavet end til nu

håber at i vil hjælpe mig

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. maj 2014 af mathon

To modstande R_1 og R_2
har
              i serieforbindelse erstatningsmodstanden:

R_{erstat}=R_1+R_2

.

i parallelforbindelse erstatningsmodstanden:

R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+ R_2}

Svar #2
02. maj 2014 af camillamussen (Slettet)

Det forstår jeg ikke helt

Brugbart svar (0)

Svar #3
02. maj 2014 af mathon

Erstatningsmodstanden for to modstande R1 og R2 er den modstand,
der ved samme U og I kan erstatte R1 og R2 .

serieforbindelse hvor strømmen er fælles:

\small U=U_1+U_2      den samlede spændingsfald er lig med summen af spændingsfaldene
                                        \small R_{erstat}\cdot I=R_1\cdot I+R_2\cdot I

\small R_{erstat}=R_1+R_2

parallelforbindelse hvor spændingen er fælles:

\small I=I_1+I_2      hovedstrømmen er summen af grenstrømmene

\small \frac{U}{R_{erstat}}=\frac{U}{R_1}+\frac{U}{R_2}

\small \frac{1}{R_{erstat}}=\frac{1}{R_1}+\frac{1}{R_2}         

\small \frac{1}{R_{erstat}}=\frac{R_2+R_1}{R_1\cdot R_2}=\frac{R_1+R_2}{R_1\cdot R_2}  

\small R_{erstat}=\frac{R_1\cdot R_2}{R_1+ R_2}

\small R_{erstat}=\frac{R_2}{R_1+R_2}\cdot R_1< R_1

\small R_{erstat}=\frac{R_1}{R_1+R_2}\cdot R_2< R_2    
                                                                                                                  hvoraf ses: \small R_{erstat} er mindre end hver af de to koblede modstande

Svar #4
03. maj 2014 af camillamussen (Slettet)

okay tak

Skriv et svar til: Serie- og parellelforbindlser

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.