Kemi

Legering

05. maj 2014 af christinalill (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med denne kemi opgave jeg ikke kan finde ud af.. 

Opgave lyder:

En gammel mønt er en legering mellem kobber og sølv. Et stykke af mønten (0,858 g) opløses i overskud af koncentreret salpetersyre, hvorved HNO3 ved reaktion med begge metaller reduceres til NO2 (g). Legeringen går herved fuldstændig i opløsning
a) Opskrift og afstem to redoxreaktioner (henholdsvis Cu (s) + ...... og Ag (s) + .......)

a) har jeg løst, det er b) og c) jeg har problemer med.. 

Den stadig sure opløsning fortyndes med vand, hvorefter den titreres med 0,104 M NaCl opløsning. Herved udfældes der AgCl (s), og ved ækvivalenspunktet er der brugt 29,5 mL NaCl opløsning. 

b) Beregn massen af udfældet AgCl (s) og angiv ækvivalent masse af rent sølv Ag (s)

c) Beregn legeringen kobberindhold, idet resultatet angives som masseprocent

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2014 af mathon

b)

stofmængdeforhold
                                         AgCl : NaCl = 1 : 1
     dvs
                     \small n(AgCl)=n(NaCl)=\left ( 0,0295\; L \right )\cdot \left ( 0,104\; \frac{mol}{L} \right )=0,003068 \; mol

Massen af udfældet AgCl:
                                                 \small m(AgCl)=\left ( 0,003068\; mol \right )\cdot \left ( 143,34\; \frac{g}{mol} \right )=0,439767\; g

ækvivalent med
                                                 \small \small m(Ag)=\left ( 0,003068\; mol \right )\cdot \left ( 107,87\; \frac{g}{mol} \right )=0,330945\; g

Brugbart svar (1)

Svar #2
05. maj 2014 af mathon

c)

Møntstykket indholder

kobbermængden:
                                                   \small m(Cu)=\left ( 0,\! 858\; g \right )-\left ( 0,\! 331\; g \right )=0,527\; g

masseprocentisk
                       Cu-indhold:
                                                   \small \small \frac{0,527\; g}{0,00858\; \frac{g}{\%}}=61,4\%

Svar #3
05. maj 2014 af christinalill (Slettet)

Tak for hjælpen! :-) 

Skriv et svar til: Legering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.