Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Spørgsmål om dannelsen af søer og vandets kredsløb

06. maj 2014 af babetutti (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har en rapport for til imorgen, så det haster virkelig meget. Håber der er nogen af jer der kan hjælpe mig... Det er en tværfaglig opgave biologi, kemi og geografi.

Jeg skal svare på disse spørgsmål

Hvordan dannes søer, og hvordan indgår de i vandets kredsløb?

Hviklen rolle spiller jordbunden, grundvandsspejlet og nedbørsfordelingen for sørenes dannelse og miljø?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. maj 2014 af 123434

Vandets kredsløb

Solen skinner på havet. Vandet varmes op, og det fordamper. Fordampningen på havet er meget høj, når det er varmt. Når vandet fordamper oppe i luften, kan det ikke ses, før det er fordampet så meget, at det fortættes i luften som skyer. 

En sky, som består af vand i form af dråber, kan blive så tung, at luften ikke kan bære den. Dråberne falder ned på jorden som nedbør. Hvis det er koldt, falder nedbøren som hagl eller sne. Hvis det er varmt, falder nedbøren som regn.

Regnen falder ned på jorden, det bevæger sig ud mod søer, å og floder og til sidst havet. 

Vandets kredsløb er et lukket system, der kommer altså hverken mere eller mindre vand til. Det vand, som er på jorden, cirkulerer rundt i et kredsløb. Med andre ord, så genbruges vandet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. maj 2014 af 123434

Grundvandsspejlet er den dybde i jorden, hvor man møder grundvandet første gang. Hvis det har regnet meget, ligger grundvandsspejlet højt. Hvis der har været tørke, ligger grundvandsspejlet lavt.


Skriv et svar til: Spørgsmål om dannelsen af søer og vandets kredsløb

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.