Matematik

Parameterfremstilling

08. maj 2014 af rosake27 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej allesammen

Er der nogen, der kan hjælpe mig med denne opgave?. Jeg er helt forvirret, på forhånd tak.

Planen alfa har parameterfremstillingen:

(x,y,z)=(2+s-3t,5-s-7t,-1+s+4t)

Angiv en parameterfremstilling for den normal til alfa, der går gennem punktet A (8,7,-4)

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Bestem en normalvektor n til planen, og opstil så en parameterfremstilling for den rette linie gennem a med n som retningsvektor.

Svar #2
08. maj 2014 af rosake27 (Slettet)

Hej, tak for dit hurtigt svar. Kan du anbefale en god bog til matematik på A niveau,som jeg kan låne på biblioteket? Det er fordi jeg har fjernundervisning, og min lærer er aldrig til at træffe.

Brugbart svar (0)

Svar #3
08. maj 2014 af mathon

planligning:        

\begin{pmatrix} x\\y \\ z \end{pmatrix}=s\cdot \begin{pmatrix} 1\\-1 \\ 1 \end{pmatrix}+t\cdot \begin{pmatrix} -3\\-7 \\ 4 \end{pmatrix}

Denn søgte normal har retningsvektor

\vec{r}= \begin{pmatrix} 1\\-1 \\ 1 \end{pmatrix}\times\begin{pmatrix} -3\\-7 \\ 4 \end{pmatrix}

og kan beskrives

\overrightarrow{OP}=\overrightarrow{OA}+u\cdot \vec{r}\; \; \; \; u\in \mathbb{R}

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2014 af mathon

…når P=(x,y,z)  er et vilkårligt punkt på normalen gennem A.

Svar #5
09. maj 2014 af rosake27 (Slettet)

Tak for jeres svar, men jeg er stadigvæk forvirret. Kan ikke finde en eksempel der ligner denne opgave på bogen :(

Brugbart svar (0)

Svar #6
09. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det drejer sig om at vide, hvad definitionerne betyder og så anvende dem geometrisk i den konkrete opgave.

Planen α i opgaven er bestemt ved et punkt Q(2;5;-1) samt to vektorer u = [1;-1;1] og v = [-3;-7;4] , der udspænder planen, så at planen har parameterfremstillingen

OP = OQ + s·u + t·v , s,t ∈ R .

En normalvektor til planen er derfor vektoren  n = u × v . Vi søger nu en parameterfremstilling for den linie, der er vinkelret på planen α og som går gennem punktet A(8;7;-4) . Her kan vi benytte planens normalvektor som retningsvektor for linien, så en parameterfremstilling for denne linie er da

OS = OA + u·n , u ∈ R .

TIlbage er nu at beregne koordinatsættet for normalvektoren n og så indsætte i parameterfremstillingen.

Svar #7
10. maj 2014 af rosake27 (Slettet)

Tusinde tak: Nu kan jeg forstå det. Meget sød af dig :)

Skriv et svar til: Parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.