Kemi

Ionforbindelse.

11. maj 2014 af HFNU (Slettet) - Niveau: C-niveau

Fe3+ og O2- 

Hvordan kan det give ionforbindelsen Fe2O3???

Altså hvordan kan det blive til 3 oxygen molekyler og to jern???når det er omvendt. Jeg kan bare ikke fatte det.

Jeg siger tak for hjælp på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. maj 2014 af mathon

Fe3+           har samlet ladningen 6+      
       Fe3+             

O2-             
       O2-           har samlet ladningen 6-      
       O2-       

så ladningen udadtil er 0

altså
                2Fe  3O
  eller noteret

Fe2O3

Brugbart svar (0)

Svar #2
11. maj 2014 af Heptan

Ionforbindelsen skal helst være neutral udadtil.

Det vil sige at tallet 3 fra Fe3+ skal gå op i tallet 2 fra O2-. Det kan det gøre hvis det giver 6, dvs. hvis vi har 2 Fe3+ og 3 O2-. Så har vi en ladning på +6 og -6, hvilket bliver neutralt

Svar #3
11. maj 2014 af HFNU (Slettet)

ej nu forstår jeg det godt. Ej 1000 tak:)) jeg har virkelig prøvet ...men;))

Svar #4

Tak for forklaringen også- det har jeg lige skrevet som en note så jeg kan huske det:) TAK

Svar #5

Nogle der kan forklare mig hvordan det er når det er en sammensat ion? også

Al3+ SO4 2 - foroven.

Al2 (SO4)3 jeg ved at tre udenfor parentesen betyder at der er tre grupper at SO4. 

Brugbart svar (0)

Svar #6
11. maj 2014 af Heptan

Det er korrekt. Hvis det er en ion og en sammensat ion, skal man bare se på den første ions ladning, og på den sammensatte ions ydre ladning.

Brugbart svar (0)

Svar #7
12. maj 2014 af mathon

Bemærk:
                  i     AxBy       betyder x og y antal forannævnte atomer i molekylet og ikke antal ladninger

I molekylet  gælder ladningsneytralitetsprincippet - dvs ladningen 0 udadtil. 

Al^{3+}      og      S{O_{4}^{2-}}       for lidt negativ ladning

Al^{3+}              2\; S{O_{4}^{2-}}     for lidt positiv ladning

2\; Al^{3+}           2\; S{O_{4}^{2-}}     for lidt negativ ladning

{\color{Red} 2}\; Al^{3+}           {\color{Red} 3}\; S{O_{4}^{2-}}     ladningsneutralitet

dvs
                        Al_{\color{Red} 2}\left (SO_4 \right )_{\color{Red} 3}                                     SO43   betyder jo 43 O

Svar #8
12. maj 2014 af HFNU (Slettet)

Jeg er virkelig glad for din hjælp:) tak jeg har læst det flere gange nu - men håber det er ok jeg siger, jeg forstår det bare stadig ikke;)).

Skriv et svar til: Ionforbindelse.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.