Kemi

REFRAKTOMETER

12. maj 2014 af spasmageren - Niveau: C-niveau

Er der nogen der har kendskab til refraktometer? Jeg ved at det kan bruges til at måle sukker, men hvilken form for sukker? sucrose, fructose, eller noget helt tredje?

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2014 af RiZt (Slettet)

Vi benyttede til et teknologiprojekt et refractometer hvor vi også undersøgte sukkertypen den målte. Vi kom frem til at den fik det samme resultat ligegyldigt om vi brugte fructose eller sucrose

Brugbart svar (0)

Svar #2
14. maj 2014 af marmic (Slettet)

Jeg bruger det til måling at sukkerindhold ved brygning af øl.
Og de sukkerarter der er i urten kan ikke skelnes med et refraktometer.

Svar #3
17. maj 2014 af spasmageren

Hej begge to, tak for hjælpen. Jeg har lige et spørgsml til hvis svar sikkert er meget nemt, men da min logiskiske sans ikke noget er at råbe hurra for, vil jeg gerne spørge jer ;-)

Jeg har lavet en opløsning af noget brød, som jeg har fortyndet med 9 dele demineralisret vand med 1 gram brød. Jeg har målt sukkerindholdet med et refraktometer, som giver et resultat i brix, dvs. x antal sukker pr. 100 gram.
Jeg har fået et resultat på 4,5 gram/ 4,5% og hvad skal jeg så gøre med tallet for at få den fulde værdi af brødet..Jeg har jo opløst det? Skal jeg gange resultatet med 9, så det bliver 4,5*9= brødets sukkerindhold pr. 100 gram?

Skriv et svar til: REFRAKTOMETER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.