Matematik
Diffopgave
Hej SP. Jeg kan godt finde tangentens ligning, men jeg kan ikke komme frem til f. Er der noger der kan forklare mig, hvordan jeg løser differentialligningen?
Svar #2
13. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Det er ikke nødvendigt at løse differentialligningen. Man skal bestemme ligningen for tangenten til løsningskurven, der går gennem punktet P(2,4). Man benytter differentialligningen til at beregne f '(2) . Man har allerede f(2) = 4, så derefter indsætter man blot i tangentligningen
y = f '(2) · (x - 2) + f(2) .
Svar #4
16. maj 2014 af cecilied34 (Slettet)
Det var en smart måde at løse den på. Jeg har lige prøvet igen. Er det rigtigt?
tangentens ligning: y = f'(x0) · (x - x0) + f(x0)
f'(x0) = f'(1) = 2·1 + 1·3 = 5
y = 5x + b
3 = 5*1 + b
b = -2
y = 5x - 2
Er det rigtigt?
Svar #6
16. maj 2014 af cecilied34 (Slettet)
.
Svar #7
16. maj 2014 af AskTheAfghan
#6 Der vides, at f(1) = 3, så er tangentligningen givet ved
y = f '(1) (x - 1) + f(1),
hvor f '(x) = 2x + xy.
Svar #10
17. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
#9
Det er på en måde lidt misvisende at skrive d/dx(2x0 + x0·y0), altså at referere til den afledede med hensyn til x af et udtryk, hvori x slet ikke forekommer. Mere korrekt bør d/dx helt udelades fra udtrykket.
Skriv et svar til: Diffopgave
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.

integrer nu på begge sider






