Matematik
Konvergens af funktionsfølge
Hej
Jeg sidder med denne opgave, og kan ikke helt finde ud af hvordan jeg skal håntere g(x)-funktionen i udtrykket. Umiddelbart ville jeg tænke at den konvergerer mod sin(x), men er det rigtigt?
Lad g:R→R være en kontinuert funktion, og lad fn :R→R være givet ved
fn(x)=sin( x+ g(x)/n) , x∈R
for n = 1,2,....
(a) Vis at funktionsfølgen fn(x) er punktvis konvergent for alle x ∈ R, for
n → ∞, og angiv grænsefunktionen.
Svar #1
13. maj 2014 af peter lind
g(x) er kontinuert og har derfor for ethvert x en endelig værdi. Se på hvad der sker med g(x)/n for er givet x for n->∞
Svar #4
14. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Hvordan får man så dette skrevet som en grænsefunktion? På forhånd tak :)
Svar #5
14. maj 2014 af peter lind
Skriv som angivet at en konstant/n går mod 0 for n gående mod uendelig og brug derefter reglen om kontinuitet af sammensatte funktioner
Svar #6
Jamen, skal grænsefunktionen ikke skrives som en gaffelfunktion.
Jeg ved selvfølgelig, at for f(x)=sin(x) gælder, at når x=0 så er f(x)=0, men hvilke x kan man ellers se på? :)
Svar #7
14. maj 2014 af peter lind
Det bliver jo ikke en gaffelfunktion
Det gælder for alle x. Det er faktisk væsentlig, når man taler om punktvis konvergente funktioner
Svar #8
ahh tak, så det at den konvergerer mod en funktion, er nok til at se at den er punktvis konvergent?
Svar #10
15. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Er nogen, der kan hjælpe med dette spørgsmål, som hører til det ovenstående? :)
Udnyt |sin(y) - sin(x)| ≤ |y - x| til at vise at konvergensen (som vi har fundet i ovenstående) er uniform på ethvert lukket interval.
Svar #11
15. maj 2014 af peter lind
Der gælder
|fn(x)-f(x)| = |sin(x+g(x)/n)-sin(x)|≤ |x+g(x)/n -x| = |g(x)|/n
Svar #12
15. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Tak! :)
Jeg har lært at finde uniform konvergens ved: dA(f,fn) = 0 for n → ∞ for f og fn defineret på A.
Mit spørgsmål er om man skal lade n gå mod uendelig og vise, at så går |g(x)|/n mod 0. Jeg har lidt svært ved at komme frem konklusionen bl.a. at det skal være for ethvert lukket interval.
Svar #13
På ethvert lukket interval har g(x) en størsteværdi M fordi g(x) er kontinuert. Den sidste linje i #11 kan derfor fortsættes ≤ M/n
Svar #14
15. maj 2014 af ma1908 (Slettet)
I forbindelse med dette:
Lad a,b∈R med a<b. Vis at talfølgen:
![[I_n=\int_{a}^{b}sin(x+\frac{g(x)}{n})dx]](https://media.studieportalen.dk/images/equations/M1cIri_t8sSsk8HAQry89g==.gif)
er konvergent for n gående mod uendelig og bestem grænseværdien.
Jeg ved at
konvergerer uniformt på ethvert lukket og begrænset interval.
Er der nogen, der kan give mig et hint?
Svar #15
15. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Da funktionsfølgen {fn} konvergerer uniformt mod f , vil In konvergere mod a∫b f(x) dx .
Svar #16
Grænseværdien er ∫ab sin(x)dx se på | ∫ab sin(x+g(x)/n) -sin(x) dx|
Svar #18
16. maj 2014 af peter lind
|fn(x)-f(x)| = | ∫ab sin(x+g(x)/n) -sin(x) dx| ≤ ∫ab |sin(x+g(x)/n) -sin(x)| dx ≤ ∫ab |(x+g(x)/n -sin(x)| dx
Du kan evt. stoppe lige inden det sidste led og bruge at funktionsfølgen er uniform konvergent eller du kan bruge #11 på det følgende
Svar #19
16. maj 2014 af Tilj (Slettet)
Hvis man benytter, at funktionsfølgen er uniform konvergent, er det så overhovedet nødvendigt at skrive ovenstående op? Hvis vi har ∫ab sin(x+g(x)/n) -sin(x) dx og vi ved, at funktionsfølgen konvergerer uniformt mod sin(x) må talfølgen In nødvendigvis være konvergent med grænseværdi ∫ab sin(x). Eller skal man vise det ved "udregning" ?
Svar #20
16. maj 2014 af peter lind
Du er nød til at tage de to første led med (til og med det første ulighedstegn) Først derefter kan du bruge at den er uniform konvergent. Det er ikke svært at gætte på resultatet men det skal altså også bevises.