Fysik

Eksamensopgave haster, hjælp :(

18. maj 2014 af MerveAgøren (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hey allesammen!

Jeg sidder her og skal aflevere en opgave i morgen aften, hvor jeg skal rette to fysikafleveringer og aflevere som eksamens opgave, min lærer har kommenteret, men kun med få stikord og jeg kan simpelthen ikke huske hvad han mener med dem, hpber der er en af jer der er interreserede i at hjælpe mig:)

Tak på forhånd:)


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2014 af hesch (Slettet)

DEr er da nok nogle, der er interesserede i at hjælpe.

Men hvad drejer opgaven sig om ?


Svar #2
19. maj 2014 af MerveAgøren (Slettet)

Der er to, den ene handler om nedbøjning :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. maj 2014 af hesch (Slettet)

Du må da vedhæfte opgaven: Der er så mange nedbøjninger.


Svar #4
19. maj 2014 af MerveAgøren (Slettet)

undskyld det handler om ohms lov


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Det er noget vrøvl på p2 , hvor du skriver:

        Vi brugte en spænding på 3.1 ohm og 31.9 ohm.

Spænding måles i V (volt). Måske mener du "modstand" i stedet for "spænding".

Indledningsvis tales der om en kendt modstand på 2,9 Ω . Senere benyttes modstande på 3,1 Ω og 31,9 Ω .

I forsøgets formål anføres det, at der også skal bestemmes størrelsen på en ukendt modstand. Hvor foregår det i rapporten?


Svar #6
19. maj 2014 af MerveAgøren (Slettet)

Ja lige netop, jeg ved godt det noget værre noget jeg har skrevet, og jeg ved lige nøjagtig ikke hvordan hulen jeg finder den ukendte modstand? I dag kom jeg frem til med min k, at den kendte modstand var 3.1 ohm, ved bare ikke hvordan jeg finder den ukendte modstand :(


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)

#6

Det fremgår jo ikke af din rapport, hvordan opstillingen er med den ukendte modstand, endsige hvilke målinger, der er foretaget.


Brugbart svar (0)

Svar #8
20. maj 2014 af hesch (Slettet)

#5:   Der menes:  Der sættes spænding over to modstande på hhv. 3,1Ω  og  31,9Ω.

#6:   Jamen er modstanden på 31,9Ω ikke den ukendte ?   Under alle omstændigheder måles og beregnes den ukendte modstand på samme måde som den kendte.

Af de to plot finder du modstandene 2,997Ω og 32,03Ω

Afvigelsen på den første modstand er:  ( 3,1Ω - 2,997Ω ) / 3,1Ω = 3,32% . Dette kan skyldes måleunøjagtighed i måleinstrumenter og en overgangsmodstand ( egentlig overgangsspændingsfald grundet metalilte belægninger ) i bananstik til voltmeter, der så måler for lidt spænding, hvilket bevirker, at den beregnede modstand også bliver for lille:    R = U / I.

Afvigelsen på den ukendte modstand, kender du ikke, eftersom modstanden er ukendt.

Generelt er der lidt kludder i disse kendte/ukendte modstandsværdier ).


Skriv et svar til: Eksamensopgave haster, hjælp :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.