Dansk Historieopgave

Alvidende fortæller Synlig eller skjult

20. maj 2014 af Jerimias (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvis bogen er en roman hvad er så fortælleren skjuler hun eller er hun synlig?


Brugbart svar (0)

Svar #1
20. maj 2014 af bookaholic (Slettet)

Om fortælleren er skjult eller synlig afhænger ikke af genren men af fortællingen ;-) Så du skal læse dig frem til det :-)

Brugbart svar (1)

Svar #2
22. maj 2014 af cikke (Slettet)

Fortællerens synlighed

Man skelner mellem implicit fortæller og eksplicit fortæller, alt efter om fortælleren er skjult eller åbenlyst tilstede i fortællingen

Eksplicit fortæller: Den eksplicitte fortæller er direkte synlig i teksten og giver sig til kende enten som en person, der selv deltager i handlingen eller gennem fx vurderinger, læserhenvendelser, eller kommentarer. Vi kan altså se fortælleren og hans måde at fortælle historien på. En åbenlys fortæller er ikke nødvendigvis identisk med en jeg-fortæller.

Implicit fortæller: Den implicitte fortæller er skjult, deltager ikke i handlingen og kommer ikke direkte til syne i teksten. Den implicitte fortæller optræder som ”fluen på væggen”, som en anonym stemme.

Det er vigtigt at kunne skelne mellem implicit fortæller og eksplicit fortæller fx i de tekster, hvor der forekommer en upålidelig jeg-fortæller. Grunden til, at man kan se, at jeg-fortælleren er upålidelig, er nemlig, at der er en konflikt mellem den eksplicitte fortæller, jeg-fortælleren, (der fortæller nogle ting, men måske ikke alle), og den implicitte fortæller, der er den fortællerinstans, som sørger for, at vi alligevel får ting at vide, som viser, at den eksplicitte fortæller er utroværdig, fx ved at sige én ting, men handle i modstrid med sine ord.


Svar #3
12. november 2014 af Jerimias (Slettet)

#1 og #2 tak for jeres hjælp :-)


Skriv et svar til: Alvidende fortæller Synlig eller skjult

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.