Matematik
tabellen viser, hvordan det samlede antal familier med bil var fordelt
ville høre om jeg kunne få hjælp til opgave 12..
http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/Proever%20og%20eksamen/140522%201stx141-MAT-A-22052014.ashx
a) Forklar, hvad der er stikprøve og population, og opstil en nulhypotese, som kan anvendes til at undersøge, om der er sket en ændring af fordelingen på de fem regioner.
b) Undersøg på et 5% signifikansniveau, om nulhypotesen kan forkastes.
Svar #1
24. maj 2014 af peter lind
a) stikprøve og population, kan du bedre læse om i din bog end jeg kan forklare her.
Nulhypotese: der er ikke sket nogle ændringer
b) Ud fra 0 hypotesen kan du ved hjælp af den første tabel og antal familier i stikprøven beregne hvor mange der forventes at være i de enkelte regioner. Brug χ2 test på dette
Svar #2
24. maj 2014 af 54wa (Slettet)
tænkte på om populationen var de familier med bil i de fem regioner i danmark et bestemt år og stikprøven er de 1005 familier med bil. kan det passe eller hvad?
og tusind tak for svaret :d
Svar #4
24. maj 2014 af 54wa (Slettet)
hvordan beregner jeg de forventede er de ikke allerede udregnet i den øverste tabel?
Svar #5
24. maj 2014 af peter lind
Nej Den første tabel angiver hvad der gælder hvis 0 hypotesen holder. Du skal heller ikke angive procenter i den tabel, du skal lave til χ2 testen. Den skal angive hvad der forventes at være i de forskellige regioner, hvis 0 hypotesen holder. Den første i region hovedstaden vil så være 0,26*1005
Skriv et svar til: tabellen viser, hvordan det samlede antal familier med bil var fordelt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.