Kemi

Bjerrumdiagram for morfin

28. maj 2014 af guli92 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Opgaven er vedhæftet. Nogen der kan hjælpe med delopgaven, som er at gøre rede for om morfin er i trichlormethan eller vandfasen. 

Jeg har vha. pufferligningen fundet ud af, at ved pH=2 er morfin på syreform. 

Ved pH= 9 så er morfin på baseform. 

Når morfin er på baseform, så har syreformen afgivet sine hydroner, dvs. at stoffet (morfin) har fået en højere tendens til at blive opløst i upolære stoffer end i polære stoffer. 

Da syreformen havde polære stofgrupper, som OH-bindinger og O-C-bindingerne, så gør de stoffet til en vis grad polære. Men når hydronerne afgives, så falder elektronegativitetsforskellen og dermed også opløseligheden i polære stoffer. 

Er min antagelse korrekt? Og hvad kunne jeg mere inddrage til min redegørelse her for, at morfin ved pH=9 er på baseform, og derfor er den opløst/ findes mest hos trichlormethan, som er et upolært stof???

Håber i kan hjælpe, for jeg øver til skriftlig eksamen og har brug for en god forståelse :-)

Vh Guli

Brugbart svar (1)

Svar #1
28. maj 2014 af Heptan

Det ser ud til at der er en base også, dvs. den tertiære amin (nitrogen).

OH-grupperne gør, at stoffet let opløses i stoffer, som har hydrogenacceptorer.

Når morphin er på sin baseform er stoffet mere vandopløseligt, dvs. at det kan findes i vandfasen.

Både trichloromethane og vand er polære stoffer, men vand kan danne hydrogenbindinger med morphin.

De mange carbonatomer gør, at morfin delvist er upolær og polær.

Skriv et svar til: Bjerrumdiagram for morfin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.