Studievalg og videregående studie

Jura på KU (Københavns Universitet) tilbage som muligt selvstudium

30. maj 2014 af Hebi

Som jurastuderende på Københavns Universitet, vil jeg hermed bringe en nyhed til jer, der overvejer at starte på universitetet til september :-). Der har været meget diskussion omkring det tidligere påtvunge gruppearbejde for alle nye studerende pga., den nye studieordning (og de obligatoriske elementer), og jeg kan nu meddelse, at alle obligatoriske elementer på uddannelsen (både bachelor + kandidat) på alle fag hermed er afskaffet.

Betydningen af dette er i praksis, at det vil være muligt at køre uddannelsen som komplet selvstudium igen ''hvis man ønsker det'', da man ikke er tvunget til, at opfylde særlige betingelser (i form af gruppeopgaver og lignende) sammen med sin gruppe for, at gå til eksamen. Gruppearbejdet vil stadigvæk være en del af undervisningen, men det er nu mere eller mindre frivilligt om man deltager i det eller ej.

Ordningen vil være gældende fra og med 1. september, og vil således gælde for alle nye jurastuderende, der bliver optaget på Københavns Universitet i år.


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2014 af Roman Garcia

Men er det korrekt forstået, at man stadig kommer til at have undervisning der er til dels baseret på de studerendes deltagelse. Eksempelvis ved gruppefremlæggelser og lignende?

Dette kan ofte være lidt uhensigtsmæssigt, da det egentlig bliver studerende som underviser studerende, og det går naturligvis ud over niveauet.

Det kan fungere, men efter min opfattelse bør man kun have den undervisningsform, hvis der også er en grundig introduktion til teorien. Det vil sige, at man eksempelvis har en forelæsning om et emne. Derefter kan man tage holdundervisning, hvor de studerende skal fremlægge elementer. Det er det, man ofte gør på de andre universiteter, SDU og AU. På KU har man dog valgt, at de studerende skal spille en aktiv rolle i undervisningen, men uden at det teoretiske fundament bliver slået fast først ved forelæsninger. Det virker egentlig mest af alt som en spareøvelse, da man sparer nogle af de dyre forelæsninger, mens man får holdundervisningen af billigere eksterne undervisere. Man siger selvfølgelig at målet med det hele er at øge kvaliteten. Men hvorfor laver man så ikke hare 2 timers forelæsning + 2 timers holdundervisning vedrørende hvert emne? Det har man tidligere gjort, og gør det også ved visse fag på de andre uddannelsesinstitutioner. Det vil med sikkerhed øge kvaliteten, men det er for dyrt.

Jeg glæder mig meget til at se, nogle undersøgelser der viser, hvordan den nye studiereform på jura på KU klarer sig. Og her tænker jeg ikke på KU's egne undersøgelser.   


Svar #2
02. juni 2014 af Hebi

Roman Garcia - Jeg kunne ikke være mere enig med dig i dine betragtninger. Og du har ret i, at undervisningsformen ikke bliver ændret. Men for dem der ønsker at fravælge det massive fokus på gruppearbejde og eventuelt køre selvstudium, har man nu et realt valg, der hedder, at man kan tilvælge det eller fravælge det, hvilket der ikke var før. Det vil for mange jeg kender betyde, at det vil for mange fagligt stærke jeg kender betyde, at de vil genoverveje jura som studium igen, da de har mulighed for at køre selvstudium, hvis de ikke får noget ud af gruppearbejdet :-).


Skriv et svar til: Jura på KU (Københavns Universitet) tilbage som muligt selvstudium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.