Matematik
hjæææælp...
Er der en venlig sjæl der gider at hjælpe mig? Hvordan beregner man sådan en opgave? Jeg er helt lost i det og jeg skal op til skriflig matematik i næste uge. Vil gerne være forberedt.
Med tekst og mellem regninger pleasee..
Vægten af et tropisk nåletræ kan beskrives ved modellen
y = 0,31⋅ d 2,11 ,
hvor d er diameteren i cm ved træets fod, og y er vægten af træet i kg.
a) Hvad er vægten af et tropisk nåletræ med en diameter på 15 cm?
b) Hvad er diameteren af et tropisk nåletræ, der vejer 150 kg?
c) Hvis et tropisk nåletræ har dobbelt så stor diameter som et andet, hvor mange
gange er dets vægt så større?
Svar #2
30. maj 2014 af Citadel (Slettet)
Vægten af nåletræet er beskrevet ved: y = 0,31⋅ d 2,11 (her kunne der i princippet bare stå 605kg, men i stedet står der y = ....; det er med andre ord blot et udtryk for vægten). Det observeres ydermere, at y afhænger af d (hvis d = 2 giver det et resultat, hvis d = 5 et andet resultat).
a) Sæt 15 på d's plads og udregn.
b) Du har en ligning nu - husk på at y = nåletræets vægt. Du skal derfor finde det d for hvor 150 = 0,31 ⋅ d ⋅ 2,11.
c) Den her burde vel være lige til; du kan sågar teste med to værdier (f.eks. 50 og 100) og så finde den procentvise forskel.
Svar #4
30. maj 2014 af SuneChr
Du har nu, inden for kort tid, lagt otte matematikopgaver ud uden tilsyneladende at ha' set, hvad det drejer sig om. Sådan fungerer Studieportalen ikke. Du må vise, at du har forsøgt at løse opgaven, inden den lægges ud.
Det her ligner en let måde at slippe afsted på.
Svar #5
30. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der er sikkert tale om en potensfunktion
y = 0,31 · d2,11
som det også er tilkendegivet i #1.
I spm c) beregner man forholdet y(2d) / y(d) = 22,11 .
Skriv et svar til: hjæææælp...
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.