Kemi

Aktiveringenergi

30. maj 2014 af teamwork (Slettet) - Niveau: B-niveau

jeg skal igang med den vedhæftede opgave. Jeg ved at Arrehnius ligningen hedder

k=A*e^(-E_a/(R*T))

Jeg kan ikke se om jeg skal opstille to ligninger med de to forskellige temperaturer. eller om T blot skal være 10. Jeg kan heller ikke se hvad k og A er. Jeg har alt for mange ukendte værdier

Vedhæftet fil: Aktiveringsenergi.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
31. maj 2014 af mathon

\frac{k_2}{k_1}=e^{{-\frac{E_a}{R}}\cdot \left ( \frac{1}{T_2} -\frac{1}{T_1} \right )}=e^{{-\frac{E_a}{R}}\cdot \left ( \frac{T_1-T_2}{T_1T_2} \right )}

En fordobling af reaktionshastigheden 
betyder k_2=2k_1                                
                                  2=e^{{-\frac{E_a}{R}}\cdot \left ( \frac{T_1-T_2}{T_1T_2} \right )}

\ln(2) =-\frac{E_a}{R}\cdot \left ( \frac{T_1-T_2}{T_1T_2} \right )}

\ln(2) =\frac{E_a}{R}\cdot \left ( \frac{T_2-T_1}{T_1T_2} \right )}

E_a=\ln\left (2 \right )\cdot R\cdot \left ( \frac{T_1T_2}{T_2-T_1} \right )}

hvoraf

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Du har

k1 = A*e-Ea/R293

og

2k1 = A*e-Ea/R303

Dividér den ene ligning med den anden

2 = e-Ea/R303 + Ea/R293  <=>

ln2 = -Ea/R303 +Ea/R293  <=>

ln2 = Ea(1/R293 - 1/R303)  <=>

Ea = ln2/(1/R293 - 1/R303) ~ 50kJ/mol

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. maj 2014 af mathon

#1 fortsat:                      

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! E_a=\ln\left (2 \right )\cdot \left (8,31451\; \frac{J}{mol\cdot K} \right )\cdot \left ( \frac{\left (303\; K \right )\cdot \left (293\; K \right )}{\left (303\; K \right )-\left (293\; K \right )} \right )}=51164,9\; \frac{J}{mol}\approx 51\; \frac{kJ}{mol}

.

For en reaktion med aktiveringsenergien 50 kJ/mol gælder det, at reaktionshastigheden fordobles ved en temperaturforhøjelse på 10°C.

Skriv et svar til: Aktiveringenergi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.