Kemi

Fordelingsforhold - Steviol

01. juni 2014 af Jovhov (Slettet) - Niveau: A-niveau

Her i min repitition har jeg lidt problemer med en opgave fra opgavesættet Kemi A, stx - 22. maj 2014:

Steviols fordelingsforhold mellem octan-1-ol 
og vand er blevet bestemt ved forskellige pH-værdier i vandfasen:

Ved pH 2,0 er KF=1,1*10og ved pH 7,4 er det 20. 

d) Forklar, hvorfor steviols fordelingsforhold er meget mindre ved pH 7,4 end ved pH 2,0. 
Inddrag både steviols struktur og syre-baseegenskaber

Håber der er nogle der kan hjælpe, da jeg sjældent forstår disse opgaver.

Brugbart svar (0)

Svar #1
01. juni 2014 af Heptan

Ved pH 7,4 er steviol på sin baseform, og er derfor mere vandopløselig. Altså bliver fordelingsforholdet mindre.

Svar #2
01. juni 2014 af Jovhov (Slettet)

Men forstår ikke hvorfor den er mere vandopløselig som base?

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. juni 2014 af Heptan

#2 Det forstår jeg heller ikke ...

Men det er nok fordi det er en ion, så de elektriske kræfter er stærkere.

Brugbart svar (1)

Svar #4
02. juni 2014 af lasols (Slettet)

ganske korrekt Heptan på baseform har molekylet en overordnet ladning og vil derfor søge over hvor denne stabiliseres mest muligt (i et polært solvent) i jeres tilfælde vand, hvor det på syreform ikke har nogen ladning og derfor bedst stabiliseres i et uladet solvent (organisk solvent)

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2014 af lasols (Slettet)

en person har bedt mig om at uddybe hvrfor steviol er ladet på baseform, derfor dette indlæg

steviol indeholder en carboxylsyre gruppe, så lad os forkorte molekylet R-COOH (R er resten af molehylet ud over carboxylsyren) en carboxylsyre er en ret stærk syre og som alle ved så kan syre afgive protoner (H+)  ved reaktionen med vand vil Steviols syregruppe afgive sin proton som følger

R-COOH + H2O ->  H3O+ + RCOO-

eftersom syregrupen afgiver H+ må den tilbageværende syrerest være negativt ladet (som altid i kemi skal lov om massebevarelse være opfyldt) and thats it ladede partikler er mere opløselige i polære solventer.

Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2014 af Peter2312 (Slettet)

Hvordan har du løst opgave b)? "Gør rede for, om steviolstrukturen giver mulighed for stereoisomere former."

Svar #7
03. juni 2014 af Jovhov (Slettet)

Af hvad jeg kan se har vi at gøre med optisk isomeri, da der findes hele 6 asymmetriske carbonatomer. 

Er dog ikke 100 % sikker på at dette er korrekt :)

Brugbart svar (0)

Svar #8

Jeg overvejede det godt, men er disse carbonatomer bundet til fire forskellige atomer/atomgrupper? For det synes jeg nemlig ikke rigtigt, jeg kan finde :(

Og så generer formuleringen i spørgsmålet mig "gør rede for, OM .." Det er en mindre detalje, men det lyder næsten som et trickspørgsmål så jo - altså at man måske i stedet skal skrive noget i retningen af, at der er alkenen, hvor der jo netop er en dobbeltbinding mellem 2 carbonatomer, men at der ikke er to forskellige atomer/atomgrupper på hver, hvormed der ikke optræder geometrisk isomeri? Altså argumentere for, hvorfor der ikke er stereoisomeri?

Brugbart svar (0)

Svar #9

Nogen der ved, hvordan opgave 1b skal besvares? :)

Brugbart svar (0)

Svar #10
03. juni 2014 af Heptan

Maja, det er rigtigt at man skal gøre rede for, at der ikke er geometrisk isomeri.

Det er også rigtigt at der er 6 asymmetriske carbonatomer, som hver er bundet til fire helt forskellige grupper.

Således giver strukturen altså mulighed for spejlbilledisomeri og diastereomeri.

Husk, at carbon altid har fire bindinger, og at der nogle gange er nogle skjulte H-atomer.

Desuden kan carbon godt være bundet til fire forskellige grupper, selvom centeret er bundet til fx to C'er ... hvis de to C'er er forskellige længere henne i strukturen, er grupperne også forskellige

Skriv et svar til: Fordelingsforhold - Steviol

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.