Samfundsfag

Din mening om globalisering

02. juni 2014 af lunamoller (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hvad er jeres mening om globalisering? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. juni 2014 af NejTilSvampe

Prøv at være mere konkret.


Svar #2
02. juni 2014 af lunamoller (Slettet)

Jeg har lidt svært ved at formulere mht globalisering. Jeg skal sige min mening, og vil derfor få lidt inspiration fra nogle andres meninger. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. juni 2014 af 123434

Forskellige syn på globalisering

Det er relevant at nævne kulturel globalisering

Kulturel globalisering er på en måde en strømligning og berigelse. Berigelse på den måde at man lokalt får et større udbud af kulturel globalisering. Strømligning på den måde, at det er de samme tilbud, som fås over hele verden. 

Kulturel globalisering har medvirket til, at vores forbrug er blevet globalt, og vores kultur påvirkes i stigende grad af andre kulturer. Man kan være bekymret for, at globalisering vil gøre verden mere ens og ødelægge den kulturelle forskellighed. Det er især Vesten, særligt den amerikanske kultur, som udbreddes til hele verden. Dette kaldes homogeniseringstanken. 

Andre mener, at den store berøringsflade mellem kulturer, vil skabe flere og mere forskellig kulturer fordi, at globalisering giver mulighed for at blande sin kultur. Det kaldes heterogenitetstanken

Mcdonalisering:Ifølge heterogenitetstanken breder den vestlige kultur til alle verdens dele. Overalt kan se folk gå i Lewis bukser og have en cola i hånden. 

Kulturel globalisering kan ses som en verdens kulturer.

Kulturel globalisering kan ses som et stort udvalg, hvor man kan mikse sin egen kultur.

Den kulturelle globalisering kan give os mere kendskab og bedre forståelse for folk med andre kulturer. Den kulturelle globalisering kan også gøre folk mere bevidste om deres egen kultur. F.eks forsøgte man i Danmark at styrke den danske kultur med Kulturkanonen. Kulturkanonen består af en række værker, som er særligt danske. Målet er, at alle danskerne skal kende til værkerne i Kulturkanonen. 


Svar #4
02. juni 2014 af lunamoller (Slettet)

Tak for hjælpen, men jeg skal bruge sådan "min mening" i jeg person :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

#0 Hvad mener du selv? 


Svar #6
02. juni 2014 af lunamoller (Slettet)

At det er både godt og dårligt. Hvis du ser på hvordan verden ser ud nu med teknologi og alt det, så er det jo fantastisk. Men hvis man så ser på hvor meget virksomheder forurener, så er det jo 110% negativt.


Brugbart svar (1)

Svar #7
02. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Tjo, men måske er den teknologiserede verden heller ikke entydig god. Man kan pege på videnskabeliggørelsen af verden som en dårlig udvikling for de økonmier der ikke kan/ønsker at følge med i vækstlogikken (dvs. om at tjene flere penge for at ekspandere og forøge fortjensten).

På den anden side skal man ikke tro at "virksomhederne bare forurener"; forholdene er mere nuanceret end som så, og politisk er der flere større virksomheder som går forrest for et mere bæredygtigt verdenssamfund.


Svar #8
02. juni 2014 af lunamoller (Slettet)

Du har reddet min aften! Tak !!!!


Brugbart svar (1)

Svar #9
02. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Min glæde :) 


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Vær også lidt aktuel i din argumentation - lyt til dette relevante P1-program (det er ofte det værd) som øger din viden om aktuelle problemstillinger. 

http://www.dr.dk/radio/ondemand/p1/orientering-600#!/


Skriv et svar til: Din mening om globalisering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.