Biologi
Søen forurenes, varme somre
Jeg skal lige have styr på noget forurening.
Om sommeren opvarmes den øverste del af vandet, tjek.
Men hvorfor er det lige, at det kan føre til iltsvind?
- Jeg er med på, at tilførsel af nitrat og fosfat kan føre til iltsvind, men kan ikke lige få det med det varme vand til at hænge sammen.
Svar #1
03. juni 2014 af Student111 (Slettet)
Tror, at jeg har gennemskuet det!
Om sommeren er der stor varmeforskel på bunden og vandoverfladen. Det gør, at vandet ikke bliver vendt rundt - det varme vand er øverst og det kolde nederst. Ilten i vandet bliver derfor ikke fordelt (der er mest ilt i koldt vand) og da nedbryderfødekæden laver respiration forsvinder ilten fra bunden og der ender med stort set ikke at være ilt tilstede.
Er der en der kan be- eller afkræfte min teori? ;-)
Svar #2
03. juni 2014 af flygtighed (Slettet)
yes, det er rigtigt.
vands densitet er størst ved 4 grader, dvs. vandet i bunden er 4 grader. oppe i overfalden er blevet opvarmet af solen. man kan typisk mærke et tydeligt temperaturspring ned gennem vandsøjlen om sommeren, et så kaldt springlag. det modvirker en ordenlig opblanding af vandet, og de næringstoffer, som ligger på bunden.
iltsvind om sommeren kommer efter en ordenlig algeopblomstring om foråret. jævn fordelt temperatur giver tilgængelighed af næringstoffer i hele vandsøljen. det medfører til at der vokser en masse alger op. de bliver spist af dyreplankton, som der også sker en kæmpe opblomstring af. de dør dog, fordi de spiser alle algerne. de falder til bunds, hvor de bliver nedbrudt på bunden. nedbryderne opbruger alt ilten på bunden. til sidst vil de også dø, og der kommer et karakteristisk liglag på bunden. så kan der begynde at komme anaerobe bakterier frem, som producerer nogle giftige gasser som deres respirationsprodukt.
Skriv et svar til: Søen forurenes, varme somre
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.