Kemi

Hjælp! KRAFTVÆRKER 9.KLASSE

04. juni 2014 af Jasse102 - Niveau: 9. klasse

Hej.

Jeg skal snart op i fysik/kemi afgangsprøve i 9. klasse, og en af vores enmer vi kan trække er vestforbrændingen. Men er der nogle den kan fortælle mig, hvad der er fordele og ulemper ved at afbrænde affald, og fordele ulemper ved at afbrænde olie, kul osv. ??

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. juni 2014 af mathon

"…hvad der er fordele og ulemper ved at afbrænde affald

Hvis affaldet ikke afbrændes, ophobes det i visuelt uskønne, ildelugtende og lokalt jordforurenende mængder.

Afbrændes affaldet opnås en lokal energigevinst men en global CO2-forøgelse til skade for verdensklimaet.

"…fordele ulemper ved at afbrænde olie, kul osv. ??"

Afbrænding af fossile brændstoffer leverer dagligt grundlaget for vesteuropas og nordamerikas særdeles energikrævende høje levefod.
Prøv at gennemtænke en helt almindelig dag i dit hverdagsliv. Nedskriv hvilke aktiviteter, der ikke på den ene aller anden måde kræver energiforbrug af elektricitet. Det samme gælder virksomheders og landbrugets produktion, sundhedssektorens kontroludstyr, gods- og persontransport, tunge løft m.m.m.
Så fordelene er indlysende.
Ulemperne er en kolossal rovdrift på de fossile brændstoffers trods alt begrænsede forekomst samt CO2-forøgelsen til skade for verdensklimaet.

Svar #2
04. juni 2014 af Jasse102

Du har lige reddet min dag! Tusind tak!

Skriv et svar til: Hjælp! KRAFTVÆRKER 9.KLASSE

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.