Biologi
Proteinsyntese og AB0
Mit spørgsmål lyder således: Forklar princippet i proteinsyntesen med AB0- og Rhesus-systemet som eksempler.
Hvordan kan jeg det?
Jeg ved hvordan jeg skal forklare proteinsyntesen uden at inddrage de to blodtyper?
Hvordan kan jeg inddrage AB0 og Rhesus systemet?? Og hvornår skal man gøre det i fremlæggelsen om proteinsyntesen?
MVH Katrine
Svar #1
05. juni 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
A og B er reelt set overfladeproteiner på de røde blodceller, der samtidigt virker som antigener. AB0-systemet er et godt eksempel på genetisk variation, samt hvordan gener kan være "slukket" (som når man har blodtype 0).
Svar #2
05. juni 2014 af Katrinesnut (Slettet)
Ja, vidste godt det om at A og B er overfladeproteiner :D
Men jeg forstår stadig ikke, hvad jeg skal sige, andet end at de er antigener, og genet I^A (for eksempel) koder for blodtypen A??
Svar #3
05. juni 2014 af Katrinesnut (Slettet)
#1A og B er reelt set overfladeproteiner på de røde blodceller, der samtidigt virker som antigener. AB0-systemet er et godt eksempel på genetisk variation, samt hvordan gener kan være "slukket" (som når man har blodtype 0).
Ja, vidste godt det om at A og B er overfladeproteiner :D
Men jeg forstår stadig ikke, hvad jeg skal sige, andet end at de er antigener, og genet I^A (for eksempel) koder for blodtypen A??
Svar #4
05. juni 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)
Jamen de er jo ikke kun antigener. De tjener også en rolle i cellen på en eller anden måde.
Det de vil have er, at du skal forklare, hvordan et gen bliver aflæst, og vi får dannet proteiner - det kan du bruge genet for A til. Derefter er der mulighed for perspektivering (vil jeg bestemt mene), hvor du snakker om genetisk variation, slukning af gener osv. Altså noget der viser, at du forstår en videre sammenhæng med alt det her biologi-fis.
Skriv et svar til: Proteinsyntese og AB0
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.