Kemi

aldehyd til carboxylsyrer og keton til carboxylsyrer?

05. juni 2014 af Sangi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg er lige pt i en kemi eksamensoplæsning og er kommet i tvivl :I

Hvordan oxideres aldehyd til carboxylsyrer? og Hvordan oxideres ketoner til carboxylsyrer?

Nogen der kan tegne en tegning og vise mig det :) det er nemmerlig mere forståeligt

hilsen 

Sangi

Brugbart svar (1)

Svar #1
05. juni 2014 af Heptan

Jeg tror ikke du behøver at vise hvordan det sker på B-niveau, det er fint nok at vide at det kan ske, og hvornår det sker. Når et aldehyd fx oxideres indgår det i en redox reaktion med et oxidationsmiddel. Eksempler på oxidationsmidler kan være O2, KMnO4, CrO3 m.fl.

Hvad der faktisk oxideres er selve carbonatomet, da oxidationstrinnet for dette stiger, både for aldehydet og ketonen.

Her er et eksempel på et aldehyd der oxideres af en kobberopløsning:

Reaktionsskemaet viser ikke hvordan reaktionen sker, men den giver et overblik over hvad der er før reaktionen er sket, og hvad der er efter.

Generelt oxideres stoffer altså af oxidationsmidler, som selv bliver reducerede.

Svar #2
06. juni 2014 af Sangi (Slettet)

Betyder det så, at når aldehyd oxideres videre ved hjælp af et oxidationsmiddel til en carboxylsyrer oxideres det via en redoxreaktion? 

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2014 af Heptan

Ja

Svar #4

fint, foregår ketonets oxidering via en redoxreaktion? =)

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Ketoner går i stykker ved videre oxidering, og oxideres derfor ikke til carboxylsyrer.

Svar #6

Super :) mange tak for svar 

Skriv et svar til: aldehyd til carboxylsyrer og keton til carboxylsyrer?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.