Dansk

Består man selvom man har fået 00 i mundtlig dansk ved afgangseksamen på stx?

06. juni 2014 af victoriai (Slettet) - Niveau: A-niveau
Hej, jeg står i den uheldige situation, at jeg dags dato har fået 00 i dansk mundtlig(afgangseksamen på stx). Og så er spørgsmålet, har jeg så overordnet bestået dansk eller hvordan?

Mvh. Victoria

Svar #1
06. juni 2014 af victoriai (Slettet)

Altså kan jeg godt blive student, selvom at jeg har fået 00 i dansk mundtlig eksamen på stx?

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. juni 2014 af ukdt21 (Slettet)

Jeg mener, at selvom man har fået 00 i et fag, kan man godt blive student, man skal bare have 02 eller over i gennemsnittet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Man skal bare have et gns. på over 2. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Dog kan du være bekymret for om du har bestået faget dansk, da der er mange vidergående uddannelser der kræver en dansk A bestået som adgangskrav. 

Hvad har du fået i årskarakter?


Svar #5
06. juni 2014 af victoriai (Slettet)

Mange tak for det hurtige svar ukdt21 og power10, jeg har ikke fået årskaraktere da jeg skal op i fuldpensum. men mit 2. standpunktskarakter lå på 4 mundtligt og 4 skriftligt, hvis det kan hjælpe én? Hvad sker der hvis man ikke består dansk?


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej igen Victoria.

Hvad der sker? Ja, som nævnt før bliver det meget svært at komme på universitetet når du er blevet student. Stort set alle videregående uddannelser kræver dansk A bestået som adgangskrav.  

Kan du prøve at beskrive at hvilke drømme/planer du har fortiden efter STX? Vil du fx læse naturvidenskab eller humaniora, eller vil du slet ikke på uni? '

/Viktor


Svar #7
06. juni 2014 af victoriai (Slettet)

Hej Viktor. 

Jeg vil gerne på Uni, men er det ikke kun ens gennemsnit de kigger på der?

En anden ting: Grunden til at jeg også spørger er fordi jeg har hørt noget om, at hvis du ikke består dansk som fag på stx - kan du ikke blive student. Nu hvor jeg har fået 00 mundtlig, så skal jeg jo mindst have fået 4 i dansk skriftlig for at kunne bestå hele studentereksamen, hvis det er rigtig. Men er det noget du kender til om kan være rigtig? 

Hilsen Victoria


Brugbart svar (0)

Svar #8
06. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej Victoria.

Det er godt vi har denne tråd nu så du får styr på reglerne omkring ansøgning til videregående udd. Dette klarer vi først. Det er nemlig sådan at universitetet har nogle specifikke adgangskrav de ser på som det første og kun hvis adgangskravene opfyldes kigger de på dit gennemsnit.

Lad mig give dig et konkret eksempel: Vil du fx gerne søge ind på statskundskab er de specifikke adgangskrav: dansk A, engelsk B, matematik B samt enten historie B, idehistorie B, samfundsfag B eller samtidshistorie B. Alle fag skal være bestået.

Dansk A-adgangskravet gælder for stort set alle uddannelser (selvfølgelig også alle humanistiske); det gælder for engelsk, teologi, husdyrvidenskab, anvendt matematik - og jeg kunne blive ved.

Derfor er det et vigtigt (hvis ikke det vigtigste) fag at bestå da det er så centralt (det er et obligatorisk A-fag, og det at kunne skrive et godt dansk er et krav uanset om du studerer hebraisk eller sociologi). I modsætning hertil vil du med dumpet matematik stadig kunne komme ind på alle humanistiske uddannelser og teologi. 

___

Ang. dit sidste spørgsmål om 00 og 4, da er det rigtigt at du med karakteren 4 vil have bestået faget. Fordi 4/2=02.

Dine standspunktskarakterer angiver kun dit faglige niveau for en periode af skoleåret, og vil derfor ikke kunne hjælpe dig. 

___

Hvilken specifik uddannelse vil du gerne ind på? 

Hilsen Viktor


Svar #9
06. juni 2014 af victoriai (Slettet)

Hej Viktor

Tak for dine så dækkende svar. Præciseret ved jeg ikke hvad jeg vil efter stx, men jeg har hørt mht. at hvis man ikke består et fag, så kan man tage det fag som et enkelt fag og på den måde, kunne "tage det om" efter gym.

- Hvad vis jeg nu ikke får kakrakteren 4 til skriftlig eksamen men istedet 02, så vil jeg jo ud fra dit regnestykke ikke består dansk, hvad sker der så?

Mvh. Victoria 


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. juni 2014 af NordiskSprogLitteraturStuderende (Slettet)

Hej Victoria.

Selv tak. Jeg er glad for at kunne hjælpe. 

Ja, det er rigtigt at du kan tage en såkaldt GSK for at supplere en evt. ikke-bestået dansk A. Se linket her: http://www.gsdanmark.dk/index.php?menu=supgsk 

_________

Hvis du dumper dansk, bliver du stadig student (såfremt du har snittet til det fra dine øvrige fag), men du har lukket dørene for utallige universitetsuddannelser (medmindre du supplerer efterfølgende - dette er dog en besværlig proces, så jeg vil råde dig til at lægge kræfter i at få det 4-tal, og så få hele denne dansk-affære overstået. Det vil du også glæde dig over bagefter). 

Hvis du har brug for hjæp til at forberede din dansk skriftlig eksamen, kan du jo bare skrive til mig eller andre her på studieportalen. Jeg er i al fald villig til at hjælpe med det danskfaglige. 

Hilsen Viktor. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
24. februar 2020 af AslanBeck

hej Nordisksproglitteraturstuderende

Jeg har meget svært ved at få mine dansk stile op på en karakter over 02, og jeg prøver virkelig. jeg ville høre om du har mulighed for at hjælpe? har du måske en mail jeg kan skrive til?


Skriv et svar til: Består man selvom man har fået 00 i mundtlig dansk ved afgangseksamen på stx?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.