Matematik
Differentiation af potensfunktion
Hvordan differentierer man en potensfunktion?
f(x)=b•xa
?
Svar #2
06. juni 2014 af Chokokolade (Slettet)
Er det nok bare med at skrive dette? Det er til den mundtlige matematik A eksamen.
Svar #3
06. juni 2014 af mathon
Hvis du blot skal redegøre for, hvordan en potens differentieres, er det nok.
Svar #4
Hvordan er dette:
Svar #5
06. juni 2014 af mathon
Skal du udlede, hvorfor denne regel gælder, så
se
Svar #6
#5 På mit spørgsmål står der: Redegør for hvordan man differentierer en potensfunktion
Synes du jeg skal udlede det vha. tretrinsreglen eller ligesom på det dokument jeg sendte?
Svar #7
06. juni 2014 af mathon
Kend nu forskel på differentiation og integration! Du roder rundt i betegnelserne.
Svar #8
#7 Sorry, tror bare det pga. søvnmangel, og syn besvær, har været foran pcen med matematik i mange timer i dag.
Svar #9
06. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Idet vedlagte kan det kun give anledning til forvirring og misforståelser, når du starter med en funktion
f(x) = b·xa og så umiddelbart efter lader f(x) være noget helt andet, der benyttes for at differentiere den oprindelige funktion f(x).
Svar #10
#9 Jeg har fundet en af fejlene, og rettet det. Hvor ellers mente du der er forvirring og misforståelser?
Svar #11
06. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)
Ydeligere bør du omdøbe din konstante funktion til eks. h(x)=b, istedet for f(x) da du bruger denne til at betegne potensfubktionen i sætningen.
Svar #12
#11 Tak for råddene.
Hvordan synes du jeg yderligere skal vise: (a^x)' = a*x^{a-1}
?
Svar #13
06. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)
Svar #15
Her blander du eksponentialfunktion og potensfunktion sammen i skøn forvirring.
Svar #16
Man må først gøre sig klart, hvordan man definerer funktionen xa , for x > 0 , a reel :
f(x) = b · xa = b · ea·ln(x) .
Her kan man igen benytte kendskabet til differentiation af eksponentialfunktionen samt reglen for differentiation af en sammensat funktion:
f '(x) = b · (ea·ln(x))' = b · (ea·ln(x)) · (a·ln(x))' = b · xa · a/x = a · b ·xa-1 = (a/x) · f(x) .
Svar #17
#16 Hvordan er det blevet:
Svar #18
Det er jo nogenlunde som jeg skrev det i #16, bortset fra, at du ikke har kopieret helt korrekt fra min sidste linie i #16.
Svar #19
#18 har rettet det :)
Svar #20
"eksponentialfunktion" --> "eksponentialfunktionen" (for at gøre det sprogligt korrekt).