Matematik

Differentiation af potensfunktion

06. juni 2014 af Chokokolade (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvordan differentierer man en potensfunktion?

f(x)=b•xa

?

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. juni 2014 af mathon

f '(x) = b · a · xa-1

Svar #2
06. juni 2014 af Chokokolade (Slettet)

Er det nok bare med at skrive dette? Det er til den mundtlige matematik A eksamen.

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. juni 2014 af mathon

Hvis du blot skal redegøre for, hvordan en potens differentieres, er det nok.

Svar #4

Hvordan er dette:

Brugbart svar (0)

Svar #5
06. juni 2014 af mathon

Skal du udlede, hvorfor denne regel gælder, så
   se

Svar #6

#5 På mit spørgsmål står der: Redegør for hvordan man differentierer en potensfunktion

Synes du jeg skal udlede det vha. tretrinsreglen eller ligesom på det dokument jeg sendte?

Brugbart svar (0)

Svar #7
06. juni 2014 af mathon

Kend nu forskel på differentiation og integration! Du roder rundt i betegnelserne.

Svar #8

#7 Sorry, tror bare det pga. søvnmangel, og syn besvær, har været foran pcen med matematik i mange timer i dag.

Brugbart svar (0)

Svar #9
06. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Idet vedlagte kan det kun give anledning til forvirring og misforståelser, når du starter med en funktion
f(x) = b·xa og så umiddelbart efter lader f(x) være noget helt andet, der benyttes for at differentiere den oprindelige funktion f(x).

Svar #10

#9 Jeg har fundet en af fejlene, og rettet det. Hvor ellers mente du der er forvirring og misforståelser?

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Angående dit bevis i #11 bliver du nød til at vise (a^x)' = a*x^{a-1}, for at kan kalde dette for et egentligt bevis for din sætning.
Ydeligere bør du omdøbe din konstante funktion til eks. h(x)=b, istedet for f(x) da du bruger denne til at betegne potensfubktionen i sætningen.

Svar #12

#11 Tak for råddene.

Hvordan synes du jeg yderligere skal vise: (a^x)' = a*x^{a-1}

?

Brugbart svar (0)

Svar #13
06. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Jeg skriver et dokument til dig, hvor i jeg prøver at forklar i stor detalje hvordan du beviser din sætning ;-)

Svar #14

#13 Mange tak, venter spændt :)

Brugbart svar (0)

Svar #15

Her blander du eksponentialfunktion og potensfunktion sammen i skøn forvirring.

Brugbart svar (0)

Svar #16

Man må først gøre sig klart, hvordan man definerer funktionen xa , for x > 0 , a reel :

f(x) = b · xa = b · ea·ln(x) .

Her kan man igen benytte kendskabet til differentiation af eksponentialfunktionen samt reglen for differentiation af en sammensat funktion:

f '(x) = b · (ea·ln(x))' = b · (ea·ln(x)) · (a·ln(x))' = b · xa · a/x = a · b ·xa-1 = (a/x) · f(x) .

Svar #17

#16 Hvordan er det blevet:

Brugbart svar (0)

Svar #18

Det er jo nogenlunde som jeg skrev det i #16, bortset fra, at du ikke har kopieret helt korrekt fra min sidste linie i #16.

Svar #19

#18 har rettet det :)

Brugbart svar (0)

Svar #20

"eksponentialfunktion" --> "eksponentialfunktionen" (for at gøre det sprogligt korrekt).

Forrige 1 2 Næste

Der er 30 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.