Kemi
Elektrondonerende sub. og elektrontiltrækkende
Hej folkens, jeg sidder med et eksamenssæt, om at jeg skal angive hvorfor b er mere basisk end a. Jeg tænker, at elektrondonerende subs. giver jo elektroner til ringen, som gøre ringen mere reaktiv, og dermed. den negative ladning kan ikke fordeles over hele ringen, så elektrondonerende=mere basisk.
Elektrontiltrækkende trækker elektroner ud af ringen, dvs. gøre ringen mindre reaktiv, og elektronerne kan fordeles over hele ringen, dvs. den kan resonansstabilisering, og normalt er sådan at jo flere resons jo stabil er ring, jo stærkere syg. Har jeg forstået det rigtigt eller ej?
jeg kan ikke finde ud af det i forhold til denne opgave.
Svar #2
07. juni 2014 af Heptan
A) Korrekt, aminen er elektrondonerende. Iminen er netop en lewis base, fordi den har et ledigt elektonpar, og hvis elektrontætheden er større, er iminen en stærkere base. Men aminen er jo også en base, jeg ved ikke om den er stærkere?
B) Mon ikke det er selve iminen der er basen? Ellers tænker jeg ihvertfald, at elektrontætheden er større i b stadigvæk.
C) Brom er deaktiverende, så derfor er b en stærkere base
Svar #3
08. juni 2014 af Chris2013 (Slettet)
ja, det giver god mening.
ved du om der er et sted man kan finde alle baserne, også de meget stærke baser såsom Nah osv? Der er nemlig ikke en tabel i min bog
Skriv et svar til: Elektrondonerende sub. og elektrontiltrækkende
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.