Kemi
Er benzin polært eller upolært?
Hej SP,
Er benzin polært eller upolært? Jeg tror at benzin er upolært, fordi ethan, som er upolært, kan blandes med det, men hvorfor kan ethanol også blandes med benzin? Er det fordi, ethanol er en ethan med en OH-gruppe, og ethan(delen) er jo upolært, hvilket vil sige, at det kan blandes med benzin? Men er ethanol upolært eller polært? - det kan nemlig også blandes med vand, pga. OH-gruppen, hvilket ethan ikke kan gøre (men det må være polært pga. antallet af carbonkæderne). Der skal nemlig være min. 4 carbonkæder før en alkohol er upolær...
ARHHHHH, jeg er helt vildt forvirret lige nu og jeg håber I kan fortælle sammenhængen.
ps. undskyld hvis det står lidt uoverskueligt :s
Tak på forhånd :)
Svar #1
08. juni 2014 af Heptan
Upolært: benzin
Ethanol er karakteristisk, fordi den har en polær og en upolær ende, hvilket gør at den kan opløse både upolære og polære stoffer. Den kan endda opløse stoffer, som hverken er vandopløselige eller fedtopløselige.
Overordnet set er ethanol polær, men dens upolære ende gør altså at den også kan opløse upolære stoffer.
4:1 reglen er en tommelfingerregel, som kun er meget ca. baseret
Svar #3
08. juni 2014 af la12 (Slettet)
Ved du om intermolekylære kræfter og intemolekylære bindinger er det samme? (jeg ved godt det ikke handler om alkohol osv.,)
Skriv et svar til: Er benzin polært eller upolært?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.