Fysik
Raffinering af olie?
Jeg sidder her, og læser op til eksamen. Og der er en enkelt ting, som jeg ikke forstår. Raffinering af råolie.
Her ses et billed, hvor flaksegassen har lavere kogepnkt, end dieselen. Hvordan kan det være? Burde det ikke lige være omvendt? Burde flaskegas ikke have en meget høj kogepunkt?
Jeg forstår det ikke! HJÆLP! :D
Venlig hilsen
Peter
Svar #1
09. juni 2014 af hesch (Slettet)
Grunden til, at flaskegas ikke koger ved stuetemperatur, er at den er under tryk i gasflasken. Hvis du åbner ventilen, hvæser gassen ud, som hvis du åbner en ventil på en dampmaskine, hvor vandet i kedlen måske er opvarmet til 180ºC. Så hvæser vanddampen ud, og vandet koger i kedlen på grund af trykfald.
Men prøv at skrive, hvorfor du mener, at flaskegas burde have et højt kogepunkt.
Svar #2
09. juni 2014 af peterlravn
Hejsa!
Jeg tror, at jeg forstår det. Ved 15 grader, begynder flaskegassen allerede, at skille sig for resten af olien. Ved 30-70 bliver letbenzinen så til en gas? Og så skiller den sig derved fra resten? Er det rigtigt forstået? :D
Så er jeg kommet i tvivl om noget andet. Hvad er stærke og svage bindninger? (Jeg ved ikke, om jeg skal oprette et nyt emne?)
Svar #3
09. juni 2014 af hesch (Slettet)
#2: Jet mener, at ved raffinering af råolie, får man bare det hele til at koge. Hvad der koger/fordamper først, har ingen betydning. Man leder så alle dampene op gennem et køletårn, hvor de forskellige dampe fortættes i en bestemt rækkefølge, som følge af temperaturfald. Du kan kalde det stigningsregn.
I køletårnet er der hylder/bakker, hvor "regnen" opsamles i form af fuelolie i nederste bakke ( fortættes først ), og benzin i en af de øverste bakker ( fortættes sidst ). Det kan være, at gassen slet ikke fortættes, men suser helt op i toppen af køletårnet, hvor den så blot komprimeres i tanke ?
( Ved ikke noget om svage og stærke bindinger, prøv evt. kemi ).
Skriv et svar til: Raffinering af olie?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.