Almen studieforberedelse (AT)

Metodeafsnit til samfundsfag og dansk

10. juni 2014 af Jegelskerstudie (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej. Jeg sidder, og er i fuld gang med forberedelse til AT-eksamen, hvor jeg har samfundsfag C og dansk A. 

Det overordnede emne er mad og mennesker, hvor jeg tager udgangspunkt i det senmoderne samfunds påvirkning på et individs identitetsdannelse med fokus på livsstil og madprodukter. 

Jeg undersøger ud fra reality-programmet "Vis mig dit køleskab", hvordan det er muligt at karakteriserer et individ ud fra indholdet i køleskabet. Jeg har inddraget Anthony Giddens teorier omkring aftraditionalisering og øget individualisering. Derudover har jeg en enkelt statistik med, som viser, at programmet kun blev set af ca. 40.000 danskere i 2012, hvorimod Spise med Price blev set af 850.000 danskere samme uge. 

Jeg er meget i tvivl om min metode samt om der er nogle begrænsning osv. Jeg har læst meget omkring deduktion, induktion, kvantitativ og kvalitativ metode, men jeg forstår det ikke helt i forbindelse med min opgave. Håber meget, at der er nogle, som kan hjælpe mig lidt på rette spor. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2014 af Matematikhjælpdk (Slettet)

Se evt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. juni 2014 af mathilde499 (Slettet)

Til statistikken har du brugt den kvantitative metode.

Hvordan har du helt nøjagtig brugt Giddens teorier? Har du sammenlignet dem med noget eller?

Til reality-programmet har du måske brugt en analyse i dansk?

Se evt. i AT-håndbogen - den må du næsten have?

Held og lykke! :-)


Svar #3
11. juni 2014 af Jegelskerstudie (Slettet)

Tak for svaret! :-)

Jeg har ikke sammenlignet Giddens teorier med noget. Jeg har derimod brugt hans teorier til at underbygge min problemformulering om, hvordan madprodukter og livsstil kan karakterisere et individs identitet. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. juni 2014 af Cmp3 (Slettet)

Det er den deduktive metode du har benyttet vedr. Giddens, idet Giddens teori er en sikker, fastlagt teori, som du bruger til at belyse din sag. Ved induktion danner du teorier ud fra den empiri, du selv har indsamlet. Ved  abduktion opstiller du hypoteser ud fra givet empiri, fx en tabel.

Hvis du sætter de to TV-programmer op mod hinanden og kigger på deres forskelle eller ligheder har du også brugt den komparative.


Svar #5
11. juni 2014 af Jegelskerstudie (Slettet)

Okay, tak for svaret!

Jeg ville lige høre om hvorvidt der er nogle begrænsninger eller 'ulemper' ved brug af disse metoder i denne sammenhæng? Umiddelbart vil jeg sige, at fagene dansk og samfundsfag supplerer hinanden godt, da jeg gennem analyse og fortolkning kan belyse noget sammenfundsmæssigt. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. juni 2014 af Cmp3 (Slettet)

Du har begrænset dig, idet du kun har benyttet en teori. Hvis du f.eks. også havde benyttet Bourdieu eller Bechs teorier indenfor sociologi havde du kunne sammenligne (komparativ) dem og forholde dig kritisk overfor dem.

Den kvantitative metode er også kun hårde data - måske det havde været interessant at vinkle emnet ud fra personlige meninger via den kvalitative?

Ja, samf. er bredt og giver et større perspektiv, hvor dansk er mere tekstnært og går mere i dybden.


Svar #7
11. juni 2014 af Jegelskerstudie (Slettet)

Super, tusind tak for svaret. Det har hjulpet rigtig meget! 


Skriv et svar til: Metodeafsnit til samfundsfag og dansk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.