Kemi

Jern(II)sulfat-vand(1-7) databehandling til eksamen - hjælp!

12. juni 2014 af Orskov95 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej derude, 

Jeg sidder og forbereder mig til mundtlig kemi eksamen og er ved at løse databehandlingen for et forsøg omkring jern(II)sulfat-vand(1-7).

Vi har gjort følgende:

Afvej ca. 3 g ståluld med 0,01 grams nøjagtighed. Tilsæt 80 mL fortyndet svovlsyre til stålulden i en 250 mL konisk kolbe. Kan man se at reaktionen går i gang? Mærk kolben med navne, ”luk” kolben med en vatprop og lad den stå til næste øvelsestime.

Næste øvelsestime iagttages kolbens indhold. Er reaktionen færdig? Hvis det er tilfældet, spændes en tragt op i et stativ, således at tragtens stilk stikker ned i et 250 mL bægerglas. Filtrer opløsningen fra kolben ned i bægerglasset. Hvad er det for et stof som frafiltreres?

Tilsæt 50 mL ethanol til bægerglasset og rør grundigt rundt med en spatel i et par minutter. Frafiltrer bundfaldet ved sugefiltrering, og vask det frafiltrerede stof omhyggeligt med ethanol.

Produktet henlægges til lufttørring på en porcelænsskål. Næste lektion måles det praktiske udbytte af FeSO4·7H2O ved at veje det tørre produkt.

Databehandling

1. Beregn stofmængden af Fe

M(Fe)= 55,845 g/mol
m(Fe)= 3,000g
n(Fe)= 0,05372 mol

2. Beregn stofmængden af svovlsyre. Er der brugt ækvivalente mængder af Fe og H2SO4?

Her forstår jeg ikke, hvad jeg gør. Når der står "Beregn" skal jeg vel ikke bare bruge den samme stofmængde til H2SO4 som for Fe? Jeg skal vel gøre brug af, at jeg ved at man hældte 80 mL H2SO4 derned i - men hvordan?

Opgaven er vedhæftet med halve beregninger.

På forhånd, tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Jern(II)sulfat-vand(1-7) databehandling til eksamen - hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.