Generelt

Gennemsnit

12. juni 2014 af josephinebl (Slettet)

Hej alle.

Jeg har lige afsluttet 2.g, og var til sidste rigtige eksamen i går. Jeg er i den situation, at jeg nu har 4 x 02 på mit eksamensbevis, og mit snit er omkring 4. Jeg er rigtig bange for, at jeg ikke kan forbedre det specielt meget, og man kommer sgu ikke langt med et snit så lavt. Eller gør man? Jeg har altid gerne ville på universitetet, fordi jeg mener der er en vis prestige i en universitetsuddannelse. Den tanke har jeg nu opgivet.  Mit problem er, at jeg ved ikke hvad man ellers kan, udover universitetet. Hvad kan man læse, hvad kan man blive, og hvor læser man? 
Jeg ville sætte stor pris på, hvis nogle af Jer kunne give mig svar. Jeg er virkelig frustreret. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
13. juni 2014 af cornpop (Slettet)

Kæmp for at hæve dit gennemsnit i 3.g, det åbner flere muligheder - dog er ingen forpligtet udover deres evner. 
Du skal selvfølgelig ikke vælge uddannelse efter prestige, du vil efter al sandsynlighed heller ikke gennemføre et universitetsstudie, hvis prestige er din motivation. Det er LYSTEN, der skal drive værket. 

Det er heldigvis mange uddannelser og muligheder, selvom man ikke har et vildt højt snit. 

Jeg vil anbefale dig, at tænke over hvad dine interesser er? Hvad synes du er spændende at beskæftige dig med og er der nogle jobs, du kunne se dig selv i? 

Kig her: http://www.adgangskvotient.dk/adgangskvotienter-2013/ her kan du nemlig læse hvilke snit, der skulle til for at blive optaget på alle videregående uddannelser i DK i 2013. Læg mærke til at ved flere står der "uden for kvotesystem" hvilket betyder, at optagelsen altså ikke foregår baseret på dit gennemsnit fra gymnasiet. Læg desuden mærke til de MANGE uddannelser, hvor du blot skal have bestået en gymnasial uddannelse for at blive optaget. 
Vær dog opmærksom på, at kvotienterne ændre sig år for år. Kvotienterne fastligges udfra studies popularitet, hvis der er 100 pladser på et studie, men 500 der søger pladsen, vil kun de 100 med det højeste snit komme ind og kvotienten ligger på det snit som nr. 100 havde, altså den sidste der blev optaget og dermed den der blev optaget med det laveste snit. Så hvis der er 100 pladser og 100 der søger, bliver alle optaget og der er ikke noget kvote 1. snit. 

Udover den overstående tabel findes jo også erhvervuddannelserne, men det hele kommer jo an på DIN interesse. 


Svar #2
13. juni 2014 af josephinebl (Slettet)

Jeg takker for svar. :)


Skriv et svar til: Gennemsnit

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.