Dansk
åh nej, 20 minutter??
Jeg er nok én ud af de så forfattelige mange der øver mine tekster igennem og læser op for mig selv. Jeg sidder og terper til dansk eksamen imorgen og har lige øvet min fremlæggelse igennem - 20 minutter kom jeg op på, og 20 minutter skulle hele samtalen gerne være med lærer og cencor osv, så har jeg for meget, eller er det altid sådan at det tager længere tid derhjemme - satser lidt på jeg naturligt snakker en del hurtigere til eksamen
Svar #1
15. juni 2014 af mathon
forfattelige ---> fordærdeligt
Det tager oftest længere tid hjemme, da det skal indøves/rettes nogle gange.
Men til eksamen har du øvet så meget, at du kan styre samtalen ved at tale i rolige redegørende vendinger, så du sagtens kan meddele dig i 20 min. Du vil føle, at tiden hurtigt er gået.
Svar #2
15. juni 2014 af LauraR1 (Slettet)
Jeg skal op i dansk på onsdag og min lærer har fortalt os at fremlæggelsen kun må vare 10-12 min.. Men jeg ved dsv ikke om der gælder de samme regler for andre skoler :/
Svar #3
15. juni 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Hvis du terper den nok igennem, så du har lært hvert eneste ord uden ad, kan du bare snakke ekstremt hurtigt til eksamen. Det var det jeg gjorde, så jeg endte med at komme ned fra 20 min til ca 12 eller 15.
Jeg holdte selvfølgelig pauser de rigtige steder, hvor jeg gik fra at snakke om en ting til en anden. Mine pauser varede ikke mere end to sekunder hvor jeg lige skulle få luft ned i lungerne.
Men det gik godt, og de kan selvfølgelig godt sige til dig bagefter at du havde snakket rigtig hurtigt, men det kan de enten tage på to måder:
1) at du var meget nervøs
2) det var jo godt, for det var den eneste måde, du kunne komme ind på så meget på kort tid.
Men i sidste ende dømmer de dig på indholdet og ikke hvor hurtigt du snakker :)
Held og lykke! :)
Svar #4
15. juni 2014 af asta0204 (Slettet)
Hvis jeg var dig, ville slappe helt af, hvis du har for meget stopper lærer og censor dig. Det vil bare virke som om at du virkelig har analyseret tekste, og er gået i dybden med den. Dét selve eksamen skal resultere i, er at de finder ud af om du godt kan finde ud af at analysere en tekst, og formulere dig godt sprogligt. Selvfølgelig er det mest tilstrækkeligt hvis du når hele din synopsis igennem. Skal også op i dansk i morgen, held og lykke!
- og for guds skyld, LAD VÆRE med at tale for hurtigt. Det gør bare at du virker usikker, og bare har lært alt udenad ligesom en papegøje... Hvilket bestemt ikke er formålet, formålet er at have en stille og rolig samtale.
;)
Svar #5
15. juni 2014 af OnceUponATime (Slettet)
Det ville da helt klart trække ned hvis ikke du når hele din disposition igennem, for så har du ikke været i stand til at disponere den tid du er blevet givet, og din lærer skal helst ikke stoppe dig, før du har fået sagt alt det kloge - for så vil de IKKE være i stand til, at dømme dig ud fra de guldkorn du nu ikke nåede at få med.
Du behøver ikke lyde som en "papegøje" når du taler hurtigt.. Hvis du nu lader være med at bruge en monoton toneleje, kommer de jo ikke til at tro, at du har lært det "uden ad", men det troede jeg at folk selv kunne regne ud.. men forhåbninger skal man vel ikke have... :)
Og det sidste du kommer til at fremstå som, er usikker, hvis du snakker hurtigt :)
Formålet er at nå det hele, og komme ud med alle dine guldkorn indenfor de grænser der er sat. Ingen regler om "en stille og rolig samtale", derimod regler om at nå hele din synopsis igennem i den givne tid.
;)
Skriv et svar til: åh nej, 20 minutter??
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.